Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er wanneer een patiënt met een beroerte (niet aanspreekbaar) naar het verkeerde ziekenhuis word gebracht? (zie uitleg)

Stel dat het nieuwe wetsvoorstel voor de zorg wel wordt goedgekeurd. Een patiënt is verzekerd bij Unive. Die koopt zorg in bij het UMCG.

De patiënt krijgt een beroerte terwijl hij op bezoek is in Utrecht en de ambulance brengt hem naar het UMCU.

Daar heeft Unive geen zorg ingekocht en de patiënt heeft een naturalis polis. Wie betaald die behandeling dan?

Of word de patiënt niet behandeld en met alle gevolgen van dien overgebracht naar zijn eigen ziekenhuis?

970

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Acute hulp wordt altijd en overal vergoed.
De contracten die de verzekeraars afsluiten zijn voor geplande behandelingen: dus die waar je vooraf een afspraak voor maakt.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist. Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt gaat er eigenlijk om dat de verzekeraars nog meer verdienen
tham
9 jaar geleden
Deze vraag heb ik toevallig ook gesteld bij Unive omdat in hun polisvoorwaarden staat:
""Als er sprake is van acute zorg die verleend wordt door een niet-gecontracteerde zorgaanbieder, hebt u recht op
vergoeding van de kosten tot maximaal de in Nederland geldende Wmg-tarieven. Als er geen Wmg-tarieven
gelden, vergoeden wij de kosten tot maximaal de in Nederland geldende redelijke marktprijs. U moet ons zo
spoedig mogelijk over deze zorg informeren."" Er werd mij medegedeeld dat dit weinig voorkomt omdat 9 van de 10 ziekenhuizen het Wmg-tarief hanteren. Hier op vroeg ik: maar stel dat ik in dat ene ziekenhuis terecht kom? Daar kreeg ik géén antwoord op. Inmiddels heb ik deze vraag bij de politiek gedropt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding