Kan de lopende levensverzekering - behorende bij een hypotheek - na 25 jaar bij Interpolis, voor de laatste 5 ja ergens anders afgesloten worden?

Er wordt al 25 jaar premie betaald aan Interpolis voor een levensverzekering die bij de Rabobank hypotheek hoort.

Nu ben ik benieuwd of er eenzelfde levensverzekering afgesloten kan worden bij een andere verzekeraar (veel goedkoper: tot 110 euro per maand) voor de laatste 5 jaar.

Ik heb op de site van de consumentenbond een vergelijking gemaakt en kom daar op bedragen van rond de 38 euro per maand bij de resterende looptijd van 5 jaar. Of werkt het niet zo simpel?

Moet er wel bij vertellen dat we destijds beiden rookten en nu niet meer. De huidige premie is berekend op roken, de vergelijking heb ik gemaakt met de huidige situatie: beide niet rokend.

En is het überhaupt rendabel/mogelijk om na 25 jaar betalen over te stappen naar een andere verzekeraar.

Bedankt voor jullie expertise en antwoorden!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk van wel, maar neem voor de zekerheid contact op met bv consumentenbond?

Het beste antwoord

Dat ligt helemaal aan de soort levensverzekering die je hebt.
In het verleden werden hypotheken gekoppeld aan verzekeringen die zowel het overlijdensrisico afdekken alswel een kapitaal bij overlijden uitkeren in een soort combiverzekering, de zgn. levenhypotheek.
Dat houdt in dat voor het overlijdensrisicodeel de bank dan in ieder geval de zekerheid heeft dat een eventuele restschuld of de gehele hypotheek daarmee afbetaald wordt zolang de verzekering loopt als de hypotheekgever voortijdig komt te overlijden.

Voor wat betreft het kapitaaldeel leg je premie in die uiteindelijk een gegarandeerd afgesproken eindkapitaal uitkeert op de einddatum, meestal ook de datum waarop de hypotheek eindigt en moet zijn afgelost. Met dat kapitaal kun je dan de eventuele restschuld aflossen of, als het huis dan al afbetaald is, voor andere doeleinden gebruiken.

Een overlijdensrisicoverzekering kun je altijd wel opzeggen en ergens anders weer afsluiten.
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat de premie ouderdomsafhankelijk is en dus hoger zal uitvallen naarmate je ouder bent bij aanmelding.
Ook de gezondheidsaspecten zullen zwaarder meetellen wat een hogere premie zal opleveren dan wat nu wordt betaald.

Ga je een levensverzekering (kapitaalverzekering) voortijdig beëindigen dan kost je dat in alle gevallen veel geld. De verzekering moet dan worden afgekocht wat betekent dat de verzekeraar je slechts de betaalde premies zal uitkeren plus een beperkte rendementsvergoeding minus de gemaakte kosten. Je kan er ook voor kiezen om de verzekering premievrij voort te laten bestaan maar ook dan verlies je uiteindelijk veel geld als de verzekering op de einddatum moet uitkeren. Het resultaat zal dan slechts een fractie van het afgesproken bedrag zijn dat anders uitgekeerd zou zijn geworden.
Je gooit dan dus 25 jaar opgebouwde waarde weg!

Het is met levensverzekeringen niet zo dat een andere verzekeraar de reeds opgebouwde aanspraken kan overnemen, integendeel, daar maken ze hun grootste winsten: met kapitalen die niet uitgekeerd hoeven te worden.