Welke zorgverzekering is aantrekkelijk voor mensen met diabetes?

Ik heb diabetes type 1 en wordt in april 18 jaar. Dan moet ik een eigen zorgverzekering hebben. Volgens mij is het handig om nu voor eind van het jaar een goede zorgverzekering te kiezen, welke goede voorwaarden heeft voor mensen met diabetes type 1. Ik val nu namelijk nog onder de verzekering van mijn ouders, en als ik dan 18 wordt heb ik direct een goede zorgverzekering en kunnen ze me niet weigeren/meer laten betalen, want ik ben dan direct al verzekerd.
Nu is mijn vraag: welke verzekeraar is aantrekkelijk voor mij?
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

De meeste zorg zit in het basispakket. De inhoud daarvan is gelijk bij elke verzekering en je mag niet geweigerd worden of meer moeten betalen omdat je al ziek bent.

Er zijn drie soorten basisverzekeringen: de naturapolis, restitutiepolis en budgetpolis. De naturapolis houdt in dat je bij de meeste ziekenhuizen terecht kunt, maar dat je bij een niet-gecontracteerde zorgverlener maar een beperkte vergoeding krijgt. Dat gaat vooral om zorg buiten het ziekenhuis zoals een fysiotherapeut, leverancier van hulpmiddelen, taxibedrijf voor zittend ziekenvervoer, etc. Bij een restitutiepolis kun je bij elke zorgverlener terecht met hooguit een kleine bijbetaling, maar de premie is wat hoger. Een budgetpolis is goedkoper, maar daarmee kun je maar in een paar ziekenhuizen terecht zonder fors bijbetalen. Die budgetpolis zou ik je afraden.

Hulpmiddelen als insulinepennen, teststrips, specialisten- of huisartsen zorg, begeleiding door een diabetesverpleegkundige, een beperkt aantal uren diëtetiek en indien nodig gespecialiseerde voetzorg, krijg je bij elke verzekeraar vergoed. Ook cursussen bij hypo unawareness en een diabetes sensor zitten in het basispakket, al kunnen de voorwaarden voor vergoeding in de praktijk verschillen omdat het afhangt van afspraken tussen verzekering en behandelcentrum.

Wil je verzekerd zijn voor zaken als fysiotherapie, bepaalde eigen bijdragen (bijv. voor orthopedische schoenen, zittend ziekenvervoer, specifieke medicatie), brillen en lenzen, anticonceptie vanaf 22 jaar, alternatieve geneeswijzen, een uitgebreidere vergoeding voor psychologische zorg, cosmetische chirurgie, tandzorg en meer, dan zul je een aanvullende verzekering moeten afsluiten.

Voor een aanvullende verzekering mag je wél geweigerd worden en moet je soms van tevoren een gezondheidsverklaring inleveren. In de praktijk geldt dat vooral voor hogere tandartsverzekeringen en een enkele keer voor een hoog 'gewoon' aanvullend pakket. Veel gebeurt dat echter niet.

De meeste zaken worden dus sowieso vergoed. Pedicurezorg wordt bij diabetes niet meer standaard vergoed uit het basispakket maar alleen bij specifieke indicaties, dus als je verzekerd wil zijn van ook preventieve voetzorg dan zou je daarop kunnen letten. Verder is voor jou de kans misschien wat groter dat je in de toekomst bepaalde zorg, zoals fysiotherapie of een bril, nodig zou hebben. Maar er zijn geen specifieke dingen die alleen gelden voor diabetici die uitsluitend in de aanvullende pakketten zitten.