Wat voor afspraken hebben jullie verder gemaakt buiten de verzekering om? Stel jij rijd de auto helemaal in de soep? Of er gaat een olie lampje branden en jij rijd door? Of stel de auto gaat ineens kapot (volledig buiten jouw schuld om) en jouw vriendin eist dat je het laat repareren op jouw kosten.
Dit soort dingen hebben al een hoop vriendschappen kapot gemaakt.
Ik noem maar even een voorbeeld, in de reacties onder het antwoord van Computoon zie je wat ik heb mee gemaakt:
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/546914/scooter-uitleent-schooter-gesloopt-vandalen
De verzekering zal geen probleem zijn. Ik leen regelmatig de auto van mijn moeder en ik woon niet meer thuis. Ook leen ik mijn auto wel uit aan een vriendin en visa versa.
De verzekering zit op de auto en niet op de persoon.
Er word wel gevraagd naar de hoofdbestuurder en ik neem aan dat jou vriendin gezegd heeft dat zij dat is. Misschien klopt dat niet helemaal als jij vaker rijd dan zij. Je vriendin kan wel bellen met de verzekeringsmaatschappij en jou als hoofdbestuurder laten registreren.
Wel is het zo, dat als jij schade veroorzaakt dit waarschijnlijk van de no-claim van jouw vriendin haar verzekering af zal gaan waardoor haar premie duurder kan worden.
Verder mag jij geen verzekering afsluiten voor een auto die niet jouw eigendom is.
Wat jij natuurlijk wel kunt doen is een deel van de premie aan je vriendin betalen.
Dat is wel zo eerlijk (En misschien ook een deel van de wegenbelasting).
Ik las ook ergens dat als de lener van een auto een minderjarige aanrijd of een lantaarnpaal dat dan de eigenaar van de auto aansprakelijk is en niet de bestuurder. Ik kan dit maar op 1 site terug vinden. Dus ik link de bron wel, maar ik weet niet zeker of het klopt: http://www.geld.nl/autoverzekering/goedkoop/schade-aan-auto/schade-aan-geleende-auto
Maak gewoon duidelijke afspraken met elkaar (desnoods op papier) en laat de verzekering weten dat jij de hoofdbestuurder bent. Dan komt het allemaal wel goed.