Welke soort verzekering is slim bij het lenen van een auto van een ander?

Ik rijd regelmatig in de auto van mijn partner, hoe kan ik me het beste verzekeren voor het geval van schade (aansprakelijkheid)? Een WA verzekering is toch voor de eigenaar van de auto? Kan ik een algemene WA verzekering nemen zonder het kenteken te vermelden zodat het ook geldig is als ik in een andere auto rijd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je kunt je er in principe niet tegen verzekeren, een WA dekking is voor een auto, niet voor een persoon inderdaad.

de WA schade zelf wordt behoudens opzet of grove schuld (oa dronkenschap) ook niet verhaald op de berijder.

Je bent wél aansprakelijk te stellen voor de financiële gevolgen voor de verzekerde zelf :bij WA schades met name no claim verlies, bij casco schades ook een eventueel eigen risico.

Overigens zijn er wel verzekeringen die dit specifieke risico (gebruik van auto's van derden) afdekken, oa Snapcarr maakt daar gebruik van via Centraal Beheer. Verschil is echter dat die verzekering niet door de berijder maar door de eigenaar wordt afgesloten