Welke zorgverzekering wordt aangesproken bij een bevalling?

In mijn zorgverzekering voorwaarden staat dat een bevalling mij vergoed zou worden. Maar ik ben een man. Nu vroeg ik mij af: welke verzekering wordt nu aangesproken bij een bevalling die van de man/vrouw. Of stel, dat de vrouw geen zorgverzekering heeft dan kan die van de man aangesproken worden? Of wanneer je allebei een dekkende zorgverzekering hebt, ben je altijd dubbelverzekerd hiervoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

De voorwaarden van de zorgverzekeraars zijn sexe-neutraal opgesteld. Zolang een man geen kind baart, is bevalling en kraamzorg voorbehouden aan vrouwen en dus op hun verzekering.
Een zorgverzekering is verplicht dus de situatie dat de vrouw geen zorgverzekering heeft (en de man wel) is vrij hypothetisch. Ik vrees dat je in dat geval zelf zult moeten betalen.
Dubbel verzekerd zijn velen van ons in zekere in, of in ieder geval verzekerd voor onbruikbare dekkingen.
Als alleenstaande man zonder kinderen heb ik niets aan vergoedingen voor typische vrouwenkwalen of 'gratis' meeverzekeren van kinderen. Maar indirect betaal ik er wel voor.
Dat is nu eenmaal de consequentie van ons collectieve systeem.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede uitleg, helemaal duidelijk.

Andere antwoorden (3)

In principe valt een bevalling onder het basispakket, dus is iedereen, ook een man, hiervoor verzekerd - mits het een ziekenhuisbevalling op medische indicatie is, want anders betaal je wel een eigen bijdrage (afhankelijk van je pakket).
Je kunt je verzekering niet 'overdragen', als een vrouw niet verzekerd zou zijn en haar partner wel, dan is zij niet verzekerd, punt. (Hoewel iedereen verzekerd MOET zijn in NL wordt ook een onverzekerde in nood geholpen in ziekenhuizen.)

Als je alles dat uit de basisverzekering wordt vergoed doorsnort, zul je nog veel meer tegenkomen dat je (nu) misschien niet nodig hebt. Maar dat is het principe van de basisverzekering: een dekking van bepaalde kosten, en welke dat zijn bepaalt de overheid elk jaar opnieuw (denk aan de discussie over rollators afgelopen jaar).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere Nederlander behoort een zorgverzekering te hebben een basispakket. Ja zo kan je het zien dubbelverzekerd. Maar het basispakket is verplicht voor iedereen dus iedereen betaald voor alles wat in het basispakket ziet. Voor de extra pakketten geldt dit ook als je beid e het zelfde pakket hebt alleen kan je niet declareren op de verzekering van je partner
13 jaar geleden
Sommige verzorgingen zitten in het basispakket en zoals de naam al zegt is dit het basispakket. Hier zit ook de bevalling in, net zoals voor een man bijv. een sterilisatie ook in het basispakket zit. Een vrouw betaalt voor mannenzorg en een man voor vrouwenzorg. Iedereen in NL MOET een basisverzekering hebben. Kun je dit niet betalen, kun je een tegemoetkoming krijgen van de overheid. Wil je de verzekering niet betalen, dan wordt er loonbeslag gelegd, maar je MOET verzekerd zijn. Kernwoord is echter dat IEDER persoon verzekerd dient te zijn. Echter, is het in NL gelukkig zo dat je in geval van een medische noodzaak nooit geweigerd mag worden. Je bent in ieder geval nooit dubbel verzekerd, want de verzekering is persoonsgebonden.