Is een all risk verzekering een vervanging voor de WA?

Ik begin zaterdag met mijn eerste rijles en tot mijn grote verbazing staat er niets over verzekeringen/kosten vermeld in het theorieboekje. Ik wil hier wel graag gewoon kennis van hebben, dus vandaar mijn vraag. Een WA is verplicht, maar is all risk iets wat er bovenop komt? Of is het een algehele en uitgebreide vervanging van een WA verzekering?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid. Dat houdt in dat binnen deze autoverzekering de schade gedekt wordt waarvoor de bestuurder van de verzekerde auto wettelijk aansprakelijk is. In de praktijk houdt dit in dat de schade die veroorzaakt wordt aan anderen en waarvoor de bestuurder verantwoordelijk is vaak binnen de dekking valt. Hierbij geldt vaak wel een maximum. Dit maximum ligt wettelijk rond de miljoen euro per slachtoffer en 5 miljoen per ongeval. Veel verzekeraars bieden echter een hogere maximale dekking aan.

Een All Risk verzekering houdt het volgende in:

Een WA + uitgebreid casco autoverzekering wordt ook wel een all risk autoverzekering genoemd. Een all risk autoverzekering is de autoverzekering met de meest ruime dekking. Deze dekking bestaat allereerst uit de dekking van een WA autoverzekering. Dus de schade aan anderen is hiermee (meestal) gedekt. Daarnaast wordt er dekking verleend als er schade aan het eigen voertuig ontstaat ten gevolge van een groot aantal oorzaken. Deze dekking is veel uitgebreider dan bij een Beperkt Casco dekking. Om u een beeld te geven, geven we hier een lijst van oorzaken die bij de meeste maatschappijen binnen de dekking vallen:
brand, ontploffing en blikseminslag; diefstal; botsingen met dieren; storm, overstroming en andere natuurverschijnselen;
botsing, omslaan, slippen, van de weg geraken e.d.;
schade die ontstaat door een technisch gebrek in het voertuig
(het technisch gebrek zelf valt niet binnen de dekking);
kwaadwilligheid van anderen; vandalisme.
Anders dan de naam All Risk doet vermoeden, zijn er ook een flink aantal mogelijke schadevormen die vaak niet binnen de dekking vallen. Hierbij dient u te denken aan:
normale slijtage;
waardevermindering / afschrijving aan de auto;
opzettelijke schade;
schade die ontstaat als de bestuurder onder invloed van alcohol of drugs verkeert;
schade door molest, atoomkernreacties, etc.