Als in de voorwaarden staat dat je student moet zijn, mag dat. Zo kan ik als niet-student ook geen gebruik maken van het 'Studentenreisproduct': ik voldoe niet aan de voorwaarden.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het studentenreisproduct geen goed voorbeeld in dit geval. Het reisproduct is een reisrecht, een wettelijke regeling die met belastinggeld wordt betaald. Dat is dus niet geregeld in de algemene voorwaarden.
Als het om een commercieel verzekeringsproduct gaat dat beoogd bepaalde voordelen te geven aan een geselecteerde groep mensen (studenten in dit geval), dan mag de verzekeraar daar eisen aan verbinden omtrent de toelating.
Dat kan zijn omdat de verzekeraar samenwerkt met een hogeschool of universiteit of een andere onderwijsinstelling. Denk aan sponsoring. Het kan dan gaan om verzekeringsproducten zoals inboedelverzekeringen voor studenten die op kamers wonen.

Als het om ziektekostenverzekeringen gaat die onder de Wet op de ziektekosten vallen, dan moet de verzekeraar zich houden aan de algemene toelatingseisen.
De verzekeraar mag dan slechts onderscheid maken binnen het basispakket op basis van de te verwachten minimale risico's en daaraan (veel) hogere eigen risico profielen koppelen, waardoor de premie extreem laag kan worden gehouden. Wat voor studenten dan extra aantrekkelijk kan zijn, zolang ze niet ziek worden.

En wil je als 65 plusser dan van zo'n verzekering gebruik maken, dan mag de verzekeraar zich beroepen op zijn dekkingsplicht en aanvoeren dat het risicoprofiel van een 65 plusser oneindig hoger ligt dan die van een jonge student.
En dus de maximale wettelijke premie vragen met het daarbij behorende eigen risico.
Op die grond mag de verzekeraar dus ook iemand weigeren voor een studentenverzekering als het aannemelijk is te maken op grond van leeftijd, dat de risico's voor de verzekeraar onevenredig groter is, ook al ben je een 'oudere' student.