kan ik van onterechte creditcardbetalingen door minderjarige zoon schade vergoed krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Met iTunes heeft mijn zoon van 6 voor €400,- gems etc. ingame gekocht in een week tijd (hij wist mijn account wachtwoord). Apple heeft alles vergoed. Super support. Ik had het geld binnen een week terug.

Mijn wachtwoord blijft dus nu geheim!

Toegevoegd na 44 minuten:
Ga hiervoor naar: https://getsupport.apple.com/Issues.action

Dan "Purchases, Billing & Redemption" klikken, dan "unauthorized purchase" en dan kun je kiezen of je contact wilt dmv de telefoon of e-mail. Ik heb e-mail gekozen en het volgende gestuurd:

Beste Apple Support,

Onze jongste zoon van 7 heeft afgelopen weekend zonder onze toestemming in-app aankopen gedaan. Dit kregen
We pas door op maandag 9 september.

Tegen die tijd was er inmiddels voor €244.52 aangekocht door onze jongste binnen apps als "hungry shark", "clash of clans" en "battle bears".

Hoewel we hier zelf voor verantwoordelijk zijn vinden we het bedrag dermate hoog en niet in verhouding staan met de aard van de spelletjes dat we Apple vriendelijk verzoeken om ons tegemoed te komen en het bedrag terug te storten.

Inmiddels hebben we onze zoon nogmaals de waarde van geld uitgelegd en hij is aardig onder de indruk en heeft beloofd het niet
Nog eens te doen. Natuurlijk hebben we het paswoord veranderd.

Graag vernemen van Apple hoe dit goed opgelost kan .

Met vriendelijke groeten,

Blablabla
Na twee dagen kwam er een reactie van Apple support of we alle betroffen iTunes aankopen door konden geven. Dit kun je zien in je iTunes facturen en hebben we gedaan (een aardige waslijst!).

Daarna werd het hele bedrag terug gestort. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat Apple dit de eerste keer altijd doet tot bedragen van -/+ €1000.-.

Succes!

Toegevoegd na 55 minuten:
Die €400.- was even uit m'n hoofd. Het was dus minder. €244.52.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HOI immetjes, hoe heb je dat dan gedaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb tekst toegevoegd. Internet jurist Arnoud Engelfriet heeft dit ook behandeld. Lees vooral de reacties. http://blog.iusmentis.com/2011/05/16/mijn-kind-heeft-credits-gekocht-op-facebook-wat-nu/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel!! ik heb de vraag aan de discussiegroep gesteld, kon die issues site niet benaderen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ben met een medewerker van die supportgroep van apple in email gesprek, heel erg bedankt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de feedback. Mooi om te lezen. Hoop dat het goed afloopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het loopt goed af, ik krijg het geld terug! moet nu alleen even naar de bank want ik krijg het geld terug op mijn inmiddels door mij geblokkeerde creditcard, en zonder jou was ik niet op dit idee gekomen! het gaat zelfs om meer dan 300 euro en de purchase history was over de hele maand december dus echt klasse!!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ondanks de eerst sceptische reacties (die ik me kon voorstellen hoor) heb ik toch een super helpend antwoord gekregen!!! Dus volgend keer dat ik een " vervelende vraag" heb stel ik hem toch...:)

Andere antwoorden (3)

Niet als hij je cc gebruikt hebt en jij hebt hem niet goed bewaard. Bewijs maar eens dat hij de gebruiker was en niet jij. Je zou hooguit de koop ongedaan kunnen maken. Wet koop op afstand. Je hebt recht van retour bij aankopen via internet( binnen Nederland ). Je zal dan alleen de transportkosten moeten voldoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste dinyseij,

indien het om unieke licentiesleutels gaat, zou je deze los kunnen proberen door te verkopen met een korting van bijvoorbeeld 10%. Er zijn genoeg mensen die spellen eerst (al dan niet legaal) downloaden om ze te testen, alvorens ze overgaan op een daadwerkelijke aanschaf.

Je zou sites als Marktplaats of eBay kunnen proberen. Je er natuurlijk wel van bewust zijnd, dat je zoon de spellen verwijderd en geen toegang meer heeft tot deze sleutels (dat zou de nieuwe koper in de weg kunnen komen te staan).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
beste lamLOST, dank je wel, dat is een goed idee. Het gaat niet om unieke licentiesleutels maar wel om spelletjes met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Mocht er sprake zijn van goederen die geleverd zijn, dan kun je deze vaak retour sturen en krijg je je geld terug.
Indien er nog niet geleverd is, dan kan je de aankoop misschien ontbinden voordat de levering plaats vindt. Dan wordt het bedrag (als het goed is) niet van de CC afgehaald worden.
Je geeft ook aan dat je kind minderjarig is, als er dan sprake is van een ongebruikelijke aankoop, dan kan je deze ongeldig laten verklaren. Neem contact op met het bedrijf waar dit gekocht is. Je kind zal dit waarschijnlijk op zijn eigen naam hebben gedaan, waardoor dit niet rechtsgeldig zal zijn.
Neem contact op met de aanbieder van je creditcard, hoe sneller je contact opneemt, hoe sneller ze iets kunnen doen. Hetzelfde geld voor degene bij wie de betaling is gedaan. Succes!!