moeder 2 jaar geleden overleden, 3 kinderen waarvan 1 de erfenis officieel verwerpt. verbreekt alle contact. Mag de levensverzekering dit deel houden?

Levensverzekering zegt het kindsdeel van kind vast te houden gedurende 5 jaar dan vervalt het en houden hun dat, mag dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
Zal wel gaan om gedeelte welk levensverzekering uitkeert aan nabestaanden (niet de erfenis).
Kan mij constructie dan voorstellen, zal in voorwaarden van verzekering staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zou kunnen als degene die erft zich niet binnen vijf jaar meldt.
https://www.erfrechtshulp.nl/wanneer-vervalt-of-verjaart-kindsdeel/

Antwoorden (1)

Als de verwerping officieel is en bestempeld door een notaris, dan zijn er in plaats van drie erfgenamen, er slechts nog twee. Voor de uitkering van de levensverzekering maakt het niet uit door hoeveel erfgenamen dát deel van de erfenis gedeeld moet worden. Zij moeten alleen uitkeren, dát wat volgens de polis overeen gekomen is.
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
 Als er een verzekering is die tot uitkering komt (geen erfrechtelijke verkrijging) dan kunnen de polisvoorwaarden bepalen dat je door een verwerping geen aanspraak meer maakt op de uitkering uit levensverzekering.
https://verklaringvanerfrechtservice.nl/nadelen-verwerpen-erfenis/