Kan ik er achter komen wat het ziekenhuis precies declareert aan mijn verzekeraar?

Ik kreeg een rekening van mijn zorgverzekeraar met gemaakte zorgkosten van een jaar geleden. De rekening bestond uit meerdere declaraties en veel hadden de melding: "bijkomende kosten".

Zeker in het licht van de uitgelekte informatie over frauderende ziekenhuizen en zorg verleners wil ik graag weten hoe ik er achter kan komen wat er precies gedeclareerd wordt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Die kosten gaan dikwijls over gebruik van telefoon, televisie, medicatie die u nodig had maar niets met de opname te zien hadden, extra pedicure of kapper, enz. Een copy van alle facturen kan u altijd opvragen bij de boekhouddienst van het ziekenhuis. Het zijn persoonlijke zaken en men moet die mededelen. Dat is zeker de regel in Belgie.

Ziekenhuis verrichten verschillende handelingen op verschillende tijden en voeren deze vaak op met een DBC-code aan de verzekeraar. Het zal dus erg lastig zijn om de exacte handelingen na te gaan en waar zij de kosten op baseren. Zeker als je van dezelfde afdeling meerdere behandelingen hebt gehad. Dan zie je alleen de begin- en einddatum van de behandeling en een zeer beknopte en algemene omschrijving. Tip is om voortaan vooraf aan de behandelaar te vragen wat de behandeling in totaal kost en hoe deze in rekening wordt gebracht. Zo kom je in ieder geval niet voor onverwachte kosten te staan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100