Hangt de vergoeding van dingen die binnen de basisverzekering vallen ook af van of iemand gecontracteerd is?

Sommige zorgverzekeraars vergoeden bepaalde onderdelen 100% als het om een gecontracteerde behandelaar gaat, en bijvoorbeeld 70% als het om een niet-gecontracteerde behandelaar gaat.
Doen ze dit ook bij zorg die onder de basisverzekering valt? Bijvoorbeeld dingen als psychiatrische zorg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja.
Daar gaat het juist om bij het kiezen van een verzekering.
Er zijn twee soorten basisverzekering.
1) Natura zorgverzekering
2) Restitutie zorgverzekering

Gecontracteerde zorg en de kosten
1)
Wil je naar een zorgverlener met wie geen contract is afgesloten? Dan brengt de zorgverzekeraar een deel van de kosten bij jou in rekening. De hoogte hiervan mag door de zorgverzekeraar zelf worden vastgesteld. Meestal is dit gebaseerd op de kosten van de gecontracteerde zorgverlener. De zorgverzekeraar hoeft dus niet een 100 procent vergoeding te geven. De hoogte van de vergoeding is opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden en kan per verzekeraar en categorie zorgverleners verschillen. De vergoeding mag de vrije artsenkeuze niet in de weg staan en moet redelijk zijn.

2) Als je kiest voor een zorgverzekering met niet-gecontracteerde zorg (ook wel een restitutie zorgverzekering genoemd) kan je de zorgverlener en –instelling zelf kiezen. De kosten worden vervolgens door de zorgverzekeraar vergoed.

Het wordt steeds belangrijker om te weten of jouw verzekeraar een contract heeft met het ziekenhuis van jouw keuze. Je kunt via de site van de verzekeraar controleren of zij een contract hebben met een bepaalde zorgverlener. Bij twijfel is het aan te raden om hierover bij de verzekeraar navraag te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een misverstand om er van uit te gaan dat elke restitutieverzekering alles vergoedt. Ook daar telt voor de hoogte van de vergoeding vaak mee of de zorgverlener gecontracteerd is. Voorbeeld: bij Zilveren Kruis, de Beter af polis