Zijn bemiddelingskosten voor een uitvaartverzekering verplicht?

Onlangs werd ik gebeld door een bemiddelaar om mijn uitvaartverzekering over te sluiten.

Mijn huidige uitvaartverzekering moest ik opzeggen en een deel van de betaalde premie zou ik terug krijgen. Deze moest ik weer storten bij de nieuwe verzekeraar om mijn premie omlaag te krijgen. Nu heb ik van de bemiddelaar een acceptgiro gekregen om te betalen. Mijn vraag is, moet ik dit betalen?

Ik weet dat er geen betalingsplicht bestaat voor een levensverzekering, zoals een uitvaartverzekering. Als ik de nieuwe verzekering niet afsluit, dan hoef ik die bemiddelingskosten toch niet te betalen? Of wel?

Ps: Zijn er meer mensen die een aparte rekening hebben gekregen voor bemiddelingskosten omtrent een verzekering? Ik heb wel verstand van verzekeringen en hoe deze werken, maar ik heb nog nooit gehoord van een aparte facturering voor bemiddelingskosten.

Toegevoegd na 1 dag:
Excuseer mijn voor mijn taalgebruik, de overstap was geheel op vrijwillige basis en was niet van dwingend aard. Ik heb inderdaad wel aangegeven om over te stappen.

Maar nu lees ik dat per 1 januari er een provisie verbod komt, is het dan niet verstandig om te wachten na 1 januari om over te stappen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Er komt een provisieverbod op complexe financiële producten (w.o. uitvaartverzekeringen) per 1 januari 2013. Sommige tussenpersonen sluiten de producten echter nu al provisieloos, en vragen dus een vast bedrag voor het advies. Je weet zo precies waar je aan toe bent. Vroeger was het minder inzichtelijk hoeveel de tussenpersoon eigenlijk aan provisie ontving,en soms liep dit ook echt de spuigaten uit.

Echter, in jouw verhaal staat dat je 'moest' oversluiten en je oude verzekering 'moest' opzeggen. Van wie moest je dat? Waarom kon de oude verzekering niet blijven lopen? Het is leuk als het goedkoper kan, maar je hebt hierin natuurlijk altijd nog zelf de keuze.
Ook moeten de advieskosten/ bemiddelingskosten wel van te voren besproken worden, en normaliter moet je daar ook voor tekenen.

Toegevoegd na 1 dag:
N.a.v. jouw aanvulling: waarom zou je wachten? Je hebt nu klaarblijkelijk een verzekering zónder provisie, dat is ook de bedoeling per 1 januari.
Je zou gewoon even met je tussenpersoon moeten bellen om te vragen of jij zijn uitleg m.b.t. de nota misschien hebt gemist of verkeerd hebt begrepen.
Het is geheel logisch dat de tussenpersoon betaald wil worden (vroeger via provisie, nu via vaste fee), maar, zoals aangegeven moet dit wél van te voren duidelijk worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt helemaal gelijk: als je de nieuwe verzekering niet afsluit, dan hoef je ook geen bemiddelingskosten te betalen. Als ik je bericht goed lees heb je zelf je oude verzekering opgezegd. Ook daarvoor kunnen dus geen kosten in rekening worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorheen werd een bemiddelaar vrijwel altijd betaald door de verzekeraar. Dit heet provisie. De verzekeraar berekende dan een hogere premie om o.a. de provisie bij jou terug te halen. Steeds meer bemiddelaars werken met provisievrije producten. Dat betekent dat de verzekering goedkoper wordt, maar je als klant de bemiddelaar rechtstreeks moet betalen. Eénmalig of dmv een abonnement. Vanaf 1 januari geldt er een wettelijk provisieverbod voor de meeste financiële producten.

Het is wel verplicht dat de bemiddelaar je vóóraf vertelt wat hij verdient door middel van een Dienstverleningsdocument én een Opdracht tot Dienstverlening. Hierin moet precies staan vermeld of er sprake is van provisie en/of een eenmalige vergoeding, hoe hoog deze is, en door wie deze betaald moet worden.

Toegevoegd na 14 uur:
Beste EvoTech,

Door het invoeren van het provisieverbod zul je als consument juist altijd rechtstreeks moeten betalen aan je bemiddelaar.

Hoewel je overstap 'vrijwillig' was, moet er wel vastgelegd zijn welke kosten de bemiddelaar in rekening zal brengen.

Je bent verplicht om deze kosten te betalen als dit overeengekomen is. Je betaalt in feite de bemiddelaar voor zijn werk wat hij hierin steekt, aangezien hij geen vergoeding (meer) ontvangt van de verzekeraar.