Waar ik een buitenlandse rechtsbijstands verzekering afsluiten en waar ?

Nederlandse rechtsbijstandsverzekeringen zijn niets. Ik wil een verzekering in bijvoorbeeld Duitsland afsluiten. Geen naturapolis.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een buitenlandse rechtsbijstandsverzekering sluit je
- rechtstreeks bij een duitse rechtsbijstandsverzekeraar (internet)
- via bemiddeling van een internationaal opererende Nederlandse assurantiemakelaar/beursmakelaar (Aon, Marsh, Willis etc)
- via specialistische Duitse makelaars met vertegenwoordiging in Nederland (Funk)
- eventueel via de NL tak van Duitse rechtsbijstandsverzekeraars (in naam ook Arag, DAS, in praktijk vooral Roland Rechtsbijstand, dat is ook de enige echte restititiepolis met volledig vrije advocaatkeuze)

Houdt er wel rekening mee dat een Duitse verzekeraar primair dekking biedt voor overeenkomsten naar Duits recht, net zo als een Nederlandse verzekeraar de dekking naar Nederlands recht beperkt.

Rechtsbijstandsdekkingen die Europees recht dekken zijn zeer kostbaar en moeilijk te vinden; ik vermoed alleen via beursmakelaars.

Voor geschillen met afnemers kun je overigens beter kiezen voor beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen: daar is op een goede dekking niet alleen standaard alle contracten en geschillen naar Europees recht verzekerd, maar is er ook dekking voor een eventuele claim zelf.

Praktisch: ik zou vooral eerst eens kijken naar een dekking bij Roland. Dat is de beste dekking in de Nederlandse markt, met vrije advocaatkeuze