De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) vergoedt langdurige zorg voor mensen met een ernstige beperking. Het gaat om beperkingen door een handicap, chronische ziekte of ouderdom. Voor de meeste AWBZ-zorg heeft u een indicatie nodig.

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat mensen met een beperking ondersteuning kunnen krijgen. Het kan gaan om ouderen, gehandicapten of mensen met psychische problemen. Zij krijgen bijvoorbeeld huishoudelijke hulp of een rolstoel. Dankzij de Wmo kunnen zij meedoen in de maatschappij en zo veel mogelijk zelfstandig blijven wonen. Gemeenten voeren de Wmo uit. Iedere gemeente legt andere accenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar toch zie ik het verschil nog niet echt. in beide gevallen word de zorg vergoed, ondersteuning geboden en hulpmiddelen vergoed. Het enig wat ik aan verschillen kan vinden/bedenken is dat bij de AWBZ je in een zorginstelling moet wonen en inderdaad een indicatie moet aanvragen. En bij de WMO je dus thuis woont en de aanvraag via de gemeente gaat. Maar voor die kleine verschillen hoef je toch geen twee wetten te hebben?
Computoon
11 jaar geleden
De zorgverzekeraars vergoeden ook van alles (in natura) maar ook dat gaat weer om andere zaken. De AWBZ is een volksverzekering, herkenbaar aan de 'A' waarmee ze beginnen..Net als de bekendere AOW (algemene ouderdomswet), de AKW (algemene kinderbijslagwet) en de ANW (algemene nabestaandenwet). Met uitzondering van de AKW betaalt iedereen die in Nederland woont of werkt premie hiervoor. Als je werknemer bent of een uitkering hebt via de bekende 'loonheffing'. Als je geen werknemer bent of uitkering hebt rechtstreeks aan de belastingdienst. De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) dekt medische kosten die niet onder de zorgverzekering vallen en die voor bijna niemand te betalen zijn. De WMO wordt betaald uit de belastingpot. Gemeenten krijgen een uitkering van het Rijk waarmee ze de WMO moeten zien uit te voeren. Ieder doet het op zijn eigen manier. En aangezien de overheid steeds meer bezuinigt, trekken de gemeenten ook de regels steeds strakker aan. Het gaat in feite allemaal om geld. De duurste zorg komt uit de AWBZ. De goedkopere loopt via de WMO en dus via de gemeente. Er is een plan om het in 2015 als volgt te verdelen: "Het kabinet wil de AWBZ vanaf 2015 ingrijpend hervormen. Alleen de zwaarste, langdurige zorg wordt dan nog vergoed uit de AWBZ. Lichtere vormen van AWBZ-zorg gaan naar gemeenten of worden geregeld via de zorgverzekering. De taakverdeling ziet er vanaf 2015 zo uit: Gemeenten gaan zorgen voor de begeleiding en persoonlijke verzorging aan huis. Zoals hulp bij aan- en uitkleden en haren wassen. Huishoudelijke hulp wordt alleen nog door de gemeente betaald als u een laag inkomen heeft. Zorgverzekeraars: medische zorg
Medische zorg, zoals verpleging en langdurige geestelijke gezondheidszorg, wordt geregeld in de zorgverzekering. Rijksoverheid: langdurige zorg
De Rijksoverheid blijft verantwoordelijk voor de langdurige zorg. Daarmee wordt de zwaardere zorg voor ouderen en gehandicapten in instellingen bedoeld. Die zorg blijft vergoed uit de AWBZ. Cliënten gaan wel een hogere eigen bijdrage betalen."
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat mensen met een beperking ondersteuning kunnen krijgen. Het kan gaan om ouderen, gehandicapten of mensen met psychische problemen. Zij krijgen bijvoorbeeld huishoudelijke hulp of een rolstoel. Dankzij de Wmo kunnen zij meedoen in de maatschappij en zo veel mogelijk zelfstandig blijven wonen. Gemeenten voeren de Wmo uit. Iedere gemeente legt andere accenten.

Langdurige zorg voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten wordt betaald uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Op die manier hoeft u geen hoge kosten te maken als u dure verpleging, verzorging of behandeling nodig heeft.
----
Bij de WMO kun je terecht voor alle zaken die met het maatschappelijk leven te maken hebben. Middelen die je helpen om zo zelfstandig mogelijk deel uit te blijven maken van de maatschappij. De WMO vergoedt echter geen ziekenvervoer, hiervoor kun je deels terecht bij je zorgverzekeraar en deels valt dit onder de AWBZ. Dit zul je moeten navragen bij je zorgverzekeraar.

Wat thuiszorg betreft is het verschil dat bij de AWBZ de persoonlijke zorg wordt verzekerd en bij de WMO de huishoudelijke zorg. Bij de AWBZ kunnen hulpmiddelen tijdelijk worden gehuurd/geleend, vaak is dit voor maximaal een half jaar. Bij de WMO zijn de hulpmiddelen langdurig, dus zolang je ze nodig hebt.