Doet je zorgverzekering moeilijk als je een aanvullende verzekering afsluit voor fysiotherapie, en dan meteen therapie neemt?

Ik heb een basis zorgverzekering maar ik heb fysiotherapie nodig voor mn enkel. Daar ben ik nu niet voor verzekerd. Dus ik zit er aan te denken om een aanvullende verzekering daarvoor te nemen. Maar is dat een probleem voor je verzekeraar. Dat je al die tijd niet betaald hebt voor die verzekering, maar dan opeens fysiotherapie gaat nemen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat hangt van de verzekeraar af. Bij de meesten kun je een pakket alleen per 1 januari wijzigen en niet tussentijds bijverzekeren of opzeggen. Ook zijn er maatschappijen die een wachttijd instellen, dus een termijn van bijvoorbeeld een half jaar waarin je geen kosten kunt claimen voor de aandoeningen die je verzekert hebt.
11 jaar geleden
Als jij verzekerd bent dan maakt de tijd niet uit. Je unt uiteraard niet al gebruik maken van fysio en dan pas een verzekering afsluiten. De datum moet wel kloppen
Dus als je 1 augustus een verz afsluit dan moet je niet iets indienen van juli. Maar in principe ben je zodra je je verzekering hebt meteen verzekerd. Zou vaag zijn dat er een tijd overheen moet gaan. Stel dat je dat hebt met inboedel en je huis brandt af. Of met je autoverzekering. Dat je dan pas over 2 weken mag gaan rijden? Ik zou voor de zekerheid even vragen of je per direct verzekerd bent en dat je dan toevallig de dag erop fysio nodig hebt kan dan mss vaag overkomen maar dat is hun probleem. Jij hebt gedaan wat je moest doen. En let wel op de verwijzingen van de arts dat er geen vroege data op staan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Een wachttijd voor ziektekostenverzekering is heel normaal hoor enjenj en doen maatschappijen om te voorkomen dat iemand zich alleen voor een al bestaande aandoening even verzekert, de kosten claim en vervolgens de verzekering weer opzegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt pas per 1 januari omzetten
Meestal niet, maar een enkele keer wordt er een wachttijd gehanteerd. Mij is niet bekend of dat voor fysiotherapie ook gedaan wordt trouwens, volgens mij is dat meer voor orthodontie en zaken als kronen en bruggen.

Wel is het zo dat je alleen per 1 januari je verzekering kunt wijzigen. Volgens mij is er maar één verzekering waarbij je tussentijds aanvullende pakketten 'aan' of 'uit' kunt zetten, en zij hanteren dus wél een wachttijd voor o.a. fysiotherapie. Inderdaad om te voorkomen dat mensen simpelweg een verzekering afsluiten wanneer ze die nodig hebben, en weer opzeggen als het niet meer nodig is. Maar wijzig je per 1 januari je aanvullende pakket, dan is het dus geen punt, dan kun je direct in januari gebruik maken van de vergoeding voor fysiotherapie.

Als je dus NU fysiotherapie nodig hebt, is er dus geen mogelijkheid om het vergoed te krijgen. Tenzij het zou gaan om een aandoening die op de chronische lijst staat (zgn. "lijst van Borst") maar ook dan betaal je de eerste paar behandelingen zelf als je alleen een basisverzekering hebt. Vergeet in elk geval niet dat je paramedische zorg die je ontvangt na verwijzing van een arts, ook kunt opvoeren bij de aftrekpost bijzondere ziektekosten voor de inkomstenbelasting. Bewaar de facturen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
goed antwoord. Alleen voor de aftrekbaarheid geldt wel een drempel die afhankelijk is van het inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar bewaren is altijd verstandig. Ook als je verwacht niet aan de drempel te zullen komen: je weet nooit wat er nog kan komen aan kosten. En volgens mij kom je al een heel eind als je een paar fysio-behandelingen nodig hebt.