Als je in Nederland een heel laag inkomen hebt, betaal je dan ook heel weinig aan zorgverzekering?

Ik wil graag naar Nederland verhuizen. In België betaal ik ongeveer 125€ per jaar aan zorgverzekering. (Christelijke Mutualiteit). Hoeveel zal dat zijn in Nederland? Ik heb een inkomen van minder dan 500€ per maand.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou dit de verklaring zijn voor de veronderstellende en grappig bedoelde vraag waarom zowel het gemiddelde IQ daalt in Nederland als in Belgie als een Nederlander naar België emigreert?

Het beste antwoord

Ik zou toch maar in Belgie blijven. In Nederland betaal je minimaal €1100,00 per jaar en de kwaliteit van de zorg is stukken minder dan in Belgie. Je kan wel zorgtoeslag aanvragen, maar dat weegt echt niet op tegen de bijna €1000,00 verschil aan premie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Iedereen die in nederland woont moet een basis verzekering hebben voor zorg, diegene die weinig inkomen hebben hebben recht op zorgtoeslag en die kan je aanvragen bij de belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in nederland krijg je zorgtoeslag, die gebaseerd is op je inkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland ben je aan zorgverzekering zeker 100 euro per maand kwijt. Als je in Nederland woont en in België werkt kan je misschien in België verzekerd blijven tegen ziektekosten.
Heb je wel een Nederlandse zorgverzekering, dan kan je een zorgtoeslag krijgen, als je aan de voorwaarden voldoet. Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn speciale jongeren en studentenverzekeringen voor tussen 18-31 jaar. Dan moet je denken aan een basisverzekering van ongeveer 73,50 per maand.
Voor een gewone basisverzekering betaal je vanaf ongeveer 98,50 per maand. Daar bovenop kun je je aanvullend verzekeren voor extra dingen en de tandarts. Het eigen risico is in 2012 220 euro.
Het ligt aan je inkomen of je recht hebt op zorgtoeslag via de belastingdienst en hoeveel zorgtoeslag je dan krijgt. Indien je grensarbeider wordt, zul je waarschijnlijk je verzekering bij CM kunnen houden en moet je ergens (voor Nederlanders die in België werken is dat het CVZ) nog een inkomensafhankelijke bijdrage betalen.
Met jouw inkomen is het bedrag in Nederland erg hoog. Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage voor studie of kun je meer gaan werken....
Uit eigen ervaring weet ik dat het leven in België voor mijn gezin veel goedkoper was (met name de zorgverzekering en veel hogere kinderbijslag, dienstencheques....).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als volwassene kun je je voor zo'n 75 euro in de maand verzekeren. Je zult dan alleen een hoger eigen risico hebben. Dat geld ook voor de jongeren verzekeringen voor zover ik weet. De basis verzekering is namelijk hetzelfde, alleen kun je goedkoper een aanvullende verzekering erbij nemen.
In Nederland betaal je als inwoner over je daar verdiende arbeids- en uitkeringsinkomen een inkomensafhankelijke zorgverzekeringspremie van ruim 5% en daarnaast een nominale (voor iedereen gelijke) premie zorgverzekering van circa € 90 per maand. Bij een in Nederland belastbaar bruto inkomen van € 500, dat m.i. zelfs nog lager is dan het minimumloon, heb je recht op zorgtoeslag. Hoeveel is te vinden op de site van de Belastingdienst (tel. 0800-0543).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland betaal je rond de 100 euro per maand voor de verplichte basisverzekering. Er zijn manieren om je premie te verlagen, maar dan kies je voor een hoog eigen risico, en moet je dus eerst dit bedrag betalen wanneer je medische zorg nodig hebt. Er geldt daarnaast ook een verplicht eigen risico van (volgend jaar) 220 euro per jaar.

De basisverzekering is verplicht, een aanvullende verzekering niet. Veel mensen kiezen voor een aanvullende verzekering die bijvoorbeeld fysiotherapie (kinesitherapie) en ander zaken vergoeden. Een aanvullende verzekering heb je van minder dan 10 euro tot zo'n 70 euro per maand, afhankelijk van hoe uitgebreid je je wilt verzekeren.

Nederland kent verder het systeem van zorgtoeslag voor de lagere inkomens. Volgend jaar is de maximale zorgtoeslag 69 euro per maand. Alleen: ik weet niet of u daarvoor in aanmerking komt. Niet elke inwoner heeft recht op zorgtoeslag. Niet elke verblijfsvergunning geeft namelijk recht op zorgtoeslag. Dat lijkt me wellicht een punt om uit te zoeken voor u de afweging maakt.

Overigens kent Nederland in vergelijking met België een veel beter terugbetaling. De premies zijn hoger, maar wij hoeven bij een consult aan een arts niets bij te betalen, krijgen bijna alle voorgeschreven medicatie of medische hulpmiddelen volledig vergoed, hoeven alleen soms bij zorg uit de aanvullende pakketten zelf eerst voor te schieten, en hospitalisatie is volledig gedekt door de verzekering. De premie is dus zeker niet het enige dat meegenomen dient te worden in een vergelijking!