Wat als er te weinig geld in de VVE kas zit om de verzekering (opstal en dergelijke) te betalen?

Door een recent onderhoud aan het gebouw is er extra gespaard geld uit de VVE kas gebruikt om de kosten te kunnen voldoen. Nu zegt de VVE beheerder: er is te weinig geld over om de VVE verzekering te betalen. De eigenaren betalen iedere maand gewoon hun verplichte VVE bijdrage door zoals gebruikelijk.

Mag de beheerder nu extra geld eisen voor de verzekering of moet hij gewoon wachten tot het geld voor de verzekering weer voldoende is opgespaard? (want in de maandbijdrage zit reeds het deel van de verzekering).

een jaar geleden
1.8K
TurfGraver
een jaar geleden
Er had een extra bijdrage voor die onderhoud gevraagd moeten worden.
VVE is een gezamenlijk verantwoordelijkheid.
crispy
een jaar geleden
Dan is er dus iets goed mis met het beheer van het geld.
roelp
een jaar geleden
@TurfGraver: dat is dat extra sparen geweest bovenop het regulier maandbedrag. Dus er is wel zeker extra gespaard plus zelfs extra inleg voor het onderhoud.
Er wordt nu weer gewoon doorgespaard dus zal er zeker weer geld voor de verzekering beschikbaar komen.
Maar beheerder denkt er anders over en wil weer extra maandelijkse inleg voor verzekering. Vreemd?
ronron1212
een jaar geleden
@roelp zonder overzichten is dit niet te beantwoorden hiervoor moeten de begroting en de financiele boekhouding worden bekeken.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Klinkt inderdaad als wanbeheer. Als het goed is wordt er tijdens de vergadering door het bestuur gevraagd of er leden zijn die het kasboek willen controleren. En zo niet, kunnen de leden daarom vragen. De vraag is waarom de extra bijdrage niet voldoende was voor de onderhoudswerkzaamheden. Zijn deze hoger uitgevallen? Is het bedrag te laag ingeschat? Is er gesjoemeld? Verder, die opstalverzekering moet gewoon betaald worden. Stel je voor dat er brand uit breekt. Dan ben je je woonruimte kwijt. En dikke pech voor jou. Is dat jouw probleem? Ja want jij hebt als mede eigenaar niet betaald.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Is er een externe VVE beheerder? Die betaalt krijgt voor de werkzaamheden? dan zou ik eens goed kijken naar de kwaliteit van de dienstverlening.
Een goede beheerder zorgt voor een actueel en betrouwbaar meerjaren onderhoudsplan.
Een MJOP is, volgens mij sinds enige jaren, zelfs verplicht voor een VvE.
Uit die opstelling blijkt hoeveel geld er wanneer nodig is voor onderhoud.
Naast die meerjarenplanning is er nog het jaarlijkse onderhoud en de vaste lasten.
Op de (jaarljkse) algemene ledenvergadering hoort dit besproken te worden.
Als de VvE goed functioneert, is er een kascommissie. Die kijkt hoe het met de geldstromen is gegaan.
De vraag is nu: is er een MJOP? Hoe betrouwbaar is deze? Was het onderhoud (veel) duurder dan verwacht? Hoe zit de jaarbegroting er verder uit? Wordt er wel genoeg gespaard voor het onderhoud?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
- Vervolg -
Hoezo is er te weinig geld om de verzekering te betalen? Of is er ook te weinig geld voor electra, schoonmaak, en andere vaste lasten? Is er helemaal geen spaargeld meer?
Wat als er onverwacht onderhoud nodig is? Daar is ook geen geld voor? Sowieso; een verzekering niet betalen lijkt me, zoals in andere reacties aangegeven, geen goede optie. Als er wat gebeurt, ben je verder van huis.
Inekez1
een jaar geleden
Niet vreemd in deze tijd dat werkzaamheden duurder uitvallen dan begroot. Materiaal is duurder, personeel is duurder. VVE beheerder had dat meteen moeten communiceren naar de leden, denk ik. Maar hoe dan ook moet die rekening van het onderhoud betaald worden en moet de verzekering betaald worden. De VVE is niet anders dan een verzamelaar en doorgeefluik. De eigenaren zullen met elkaar linksom of rechtsom de noodzakelijke kosten moeten opbrengen. In plaats van een structurele verhoging is het wellicht denkbaar dat iedereen nu even extra betaalt om het gat te dichten en daarna een tijdje een lager maandbedrag betaalt ter compensatie. In de periode van dat verlaagde maandbedrag wordt dan geen buffer opgebouwd voor nieuwe onderhoudswerkzaamheden, dus bij het volgende onderhoud is dan wellicht (weer) te weinig geld beschikbaar om de noodzakelijke werkzaamheden uit te laten voeren.
roelp
een jaar geleden
Het beheer is uitbesteed aan een extern VVE kantoor, die geen goedkope beheerskosten in rekening brengt, voor slechts 2 eigenaren. Er is 2 jaar lang extra gespaard bovenop het verplichte maandbedrag (0,5% van het MJOP; 60 vs 92 Eur resp). Dwz voor iedere partij nu: 96 vs 152 Eur.
UIteindelijk is bedrag behaald om onderhoud te bekostigen. Logisch dat kas nu bijna leeg is. Dus moet er weer van voren af aan gespaard worden.

Echter, beheerder zegt dat de extra verhoging v/h maandbedrag doorbetaald moet worden (dus Eur 152, ipv de normale Eur 92 voor bv eigenaar 2) zonder einddatum, terwijl begroting behaald is.
Verzekering loopt tot eind dit jaar en tegen die tijd is er zeker weer voldoende gespaard om de verzekering te betalen.
Dus wat de beheerder beweert klopt niet evenals de extra verhoging van het maandbedrag oneindig door laten betalen.
Wanneer komt er dan een einde aan de verhoogde maandelijkse stortingen bovenop het normale maandbedrag? Wanneer beheerder dat wilt?
ronron1212
een jaar geleden
@roepl daar kan ik zo niets van zeggen welke kosten moeten er nog betaald worden wat kost de verzekering. 0,5 procent is wat he eigen vermogen van de vve moet zijn van de herbouw waarde.
TurfGraver
een jaar geleden
Snap niet veel van je verhaal maarr
"Verzekering loopt tot eind dit jaar en tegen die tijd is er zeker weer voldoende gespaard om de verzekering te betalen."
Verzekeringen betaal je niet achteraf (door er voor te sparen) die moeten vooraf betaald worden.
Wel kun je sparen voor een te ondernemen onderhoud.
roelp
een jaar geleden
@TurfGraver: zo moeilijk is dat niet hoor. De verzekering loopt nog tot begin volgend jaar en tegen die tijd is er maandeljks weer voldoende gespaard om de verzekering voor dat jaar te kunnen betalen. Waarom ga je nu al de verzekering willen betalen terwijl de oude nog steeds loopt?
TurfGraver
een jaar geleden
Ah, dus verzekering is al betaald.
Tja, dan zal je de beheerder moeten vragen waarvoor er extra gespaard moet worden.
Worden de premies verhoogd?
TurfGraver
een jaar geleden
Of was extra aanvulling onvoldoende om gat innkas aan te vullen voordat premies voor verzekeringen weer betaald moeten worden.
Zonder inzage in de boekhouding is hier niets zinnigs over te zeggen.
roelp
een jaar geleden
@TurfGraver: ja klopt verzekering is betaald.
Maar de beheerder wil dat er doorgegaan wordt met extra sparen zonder enige nieuwe goedgekeurde bestaande begroting of onderhoudsplan. Laatste onderhoud is recent geweest. Dus gooit hij het maar op de verzekering, terwijl dat makkelijk met de normale maandbedragen (dus zonder extra sparen) kan worden voldaan. Hij geeft dus geen solide onderbouwing voor dat extra sparen.
ronron1212
een jaar geleden
roelp lees dit
https://www.eigenhuis.nl/vve/onderhoud#/

Antwoorden (1)

Elke verzekeringsmaatschappij eist betaling, anders wordt de verzekeringnemer, in dit geval de VVE, geroyeerd, en zitten jullie zonder.
Als de leden van de VVE in meerderheid kiezen voor voortzetting daarvan, zullen alle leden een extrabijdrage aan de VVE moeten betalen.
een jaar geleden