Ik heb al rijdende in de auto van mijn schoonzuster haar zijspiegel beschadigd. Kan ik deze schade verhalen op mijn aansprakelijkheidsverzekering?

Haar auto is All-Risk verzekerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, volgens mij moet zij die schade zelf claimen bij haar verzekering.
En dat kan ze, bij een spiegeltje"misschien beter niet doen omdat ze dus "schade heeft gereden" en dat kan weer gevolgen hebben voor haar no-claim.
Wat ze vervolgens kan doen is deze schade weer op jou verhalen. Hoe jij dat dan gaat betalen is weer wat anders.
Precies daarom rij ik liever niet in de auto van een ander. Altijd gedoe als het fout gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt als een bus. Uitzondering: misschien is die zus wel verzekerd voor verlies van no-claim bij een klein butsje (sommige verzekeringen bieden dit voor een zacht prijsje aan, tot maximaal een schadegevalletje per jaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is het meest logische antwoord.
En vanwege al dat gedoe heb ik ook besloten om voortaan niet meer in de auto van een ander te rijden.
Of er moet sprake zijn van een noodgeval. Graag wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om iedereen te bedanken voor hun reactie.

Andere antwoorden (4)

Ja, want:

Aansprakelijkheidsverzekering. Dekt vergoedingen die u moet betalen aan anderen voor schade waar u wettelijk aansprakelijk voor bent. De verzekeringen dekt alleen ongelukjes, geen schade die u expres hebt aangericht. Een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering - ook wel WA-verzekering genoemd - is verplicht voor wie een auto of motor koopt.

Dus ook een zijspiegel beschadigen kun je verhalen op je aansprakelijkheidsverzekering, want ik neem aan dat het een ongeluk was! Haha!

Zie bron!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat uw particuliere WA-verzekering zegt dat je schoonzuster door het uitlenen van de auto vrijwillig het risico heeft gelopen. Dan mogelijk geen wettelijke aansprakelijkheid.
Als je haar urgent naar het ziekenhuis moest brengen en je zus geen keus had, ligt het anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs al zou je het kunnen verhalen op jouw aansprakelijkheidsverzekering, dan nog is er sprake van een eigen risico dat meestal hoger is dan de kosten van een (tweedehands = sloop) autospiegel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een sistercarclausule of sistershipclausule op je polis hebt wel.