Hoe betaal ik de therapeut?

Ik ga even een lang verhaal kort maken.

Ik ging met mijn vader naar een therapeut. En door een gebeurtenis besloot ik zelf naar de therapeut te gaan, en mijn vader moet hier niet achter komen.

Nu krijg ik net post binnen voor mij wat de bon is van die afspraak. Maar ik wou dit liever geheim houden voor mijn vader..

En geld voor de therapeut kan ik niet zomaar tevoorschijn toveren, en aan mijn pa vragen wordt dus lastig :S (aan moeder vragen is geen optie)

Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Wacht even, hoor - begrijp ik je nu goed? Je gaat naar een dienstverlener, en je neemt daar een dienst af. Je weet vantevoren natuurlijk al dat die dienstverlening geld zal kosten. Je weet ook dat je te weinig geld hebt om te betalen. Waarom heb je dan die dienst afgenomen? Ik bedoel - eigenlijk vraag je: ik heb in een schoenenwinkel een paar mooie schoenen gekocht, en ojee, totaal onverwacht moet ik nu betalen, en dat kan ik niet - wat moet ik nu doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft de hulpverlener dan niet van te voren de betaling met je doorgenomen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de eerste 8 afspraken worden verzekerd, en dit was de 4e keer dat ik daar heen ging. Dus ik ging er niet van uit dat ik dan een bon kreeg. Ik weet ook niet of het uberhaupt verzekerd wordt, er lag ook een verzekerings brief op de mat, voor mijn vader dan. Maar die ga ik natuurlijk niet open maken.

Het beste antwoord

Het kan zijn dat je de rekening eerst zelf moet betalen en dan kunt declareren bij de zorgverzekering. Als je nog bij je ouders verzekerd bent (gezien je leeftijd denk ik van wel), dan kan het zijn dat dat via je ouders moet - ik zou de zorgverzekering bellen en vragen hoe of wat.
En anders toch maar aan je vader vertellen dat je zelf ook naar die peut bent gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De therapeut moet natuurlijk wel betaald worden. Wellicht een idee om de therapeut te bellen en het een en ander uit te leggen? Wellicht kun je een betaalafspraak maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het eerste lijns psychologische zorg is, komt het voor vergoeding door de zorgverzekering in aanmerking. Maar dan zal je vader nog steeds op de afschriften de verrekening zien.

Je kan de therapeut benaderen en vragen of het, omwille van de situatie, zonder bon kan en of dat nog van invloed is op het te betalen bedrag. En of je enige tijd krijgt om het te betalen. Misschien heb je een vertrouwenspersoon (vriend, ouders van vriend(in), oom/tante) die als tijdelijke financier kan optreden en aan die persoon afbetalen

Het kan natuurlijk ook een optie zijn om je vader er wel in te betrekken. Ik ken de specifieke situatie niet en ik snap dat sommige dingen heel gevoelig kunnen liggen. Aan de andere kant kan openheid tot verrassende resultaten leiden. Wat heb je te verliezen als je het bespreekbaar maakt met je vader? Als het kan, kan de openheid en eventueel in bijzijn van de therapeut de relatie tussen jou en je vader verdiepen.

Toegevoegd na 46 seconden:
Overigens is er bij vergoeding door de verzekeraar nog steeds een eigen bijdrage verplicht van € 10,--
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg,dat je een verwijsbrief krijgt van een arts, Dan betaalt de zorgverzekering de kosten. Als de therapeut de behandeling noodzakelijk vindt, moet dat lukken. Verder vind ik het een beetje raar verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Eigen bijdrage is altijd 10 euro per gesprek en je mag 8 gesprekken per jaar hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo? Ik ben gisteren voor het eerst naar een fysiotherapeut geweest en mag morgen weer. Er werd niet gerept over een eigen bijdrage, maar dat kan nog komen.
zondag
13 jaar geleden
Ik bedoelde bij een psycholoog. Bij een fysiotherapeut is de eigen bijdrage veel hoger, als de wet intussen niet gewijzigd is. Ik ging verleden jaar januari voor info naar een fysiotherapeut maar de eigen bijdrage bleek erg hoog en ik heb er toen vanaf gezien. Neem informatie anders zit je straks met een enorme rekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de vraag wordt niet echt duidelijk om welke therapie het gaat, maar dan nog Zondag, ik ben door de Neuroloog verwezen naar de fysio en hoef niet te betalen (de eerste 9 behandelingen worden vergoed door de zorgverzekering). Ik dacht dat het algemeen zo was.