Als ik een WIA uitkering krijg,krijg ik dan hetzelfde uitbetaals als iemand in de WAJONG?

Ik krijg nl een WIA omdat ik 80/100% ben afgekeurd,heb bijna altijd gewerkt,hoe kan het dan zo zijn dat iemand in de WAJONG en nooit heeft gewerkt ,meer uitkering krijgt dan iemand die altijd heefd gewerkt en niet door eigen toedoen in de WIA is terechtgekomen
Er zit een verschil in van 100€ pmnd

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Het zijn twee totaal verschillende uitkeringen en dus met verschillende regels. Ze hebben niets met elkaar te maken, het geld komt ook uit een heel andere bron.

De WIA is een werknemersverzekering waarvoor de werkgever premie betaalt. Als de werknemer volledig en duurzaam arbeidsongeschikt wordt (80 procent of meer), krijgt hij een uitkering van 75% van het WIA-maandloon. Er zit een maximum aan de hoogte van de uitkering omdat er ook een maximum zit aan het salaris waarover de werkgever premie heeft moeten betalen. Een parttimer die volledig en diurzaam arbeidsongeschikt wordt, krijgt dan bijv. ook een lagere uitkering dan een fulltimer die volledig en duurzaam arbeidaongeschikt wordt.
Een Wajong-uitkering is een vorm van een bijstandsuitkering en wordt betaald uit de belastingpot. Is bestemd voor iemand die op jonge leeftijd al ziek of gehandicapt was. Als zo iemand geen arbeidsvermogen heeft, ontvangt hij een Wajong-uitkering van 75% van het minimum(jeugd)loon.

Voor wie 'm na 01-01-15 voor het eerst aanvraagt, geldt dat hij volledig en duurzaam arbeidsongeschikt moet zijn, hij kan nu en in de toekomst niet werken.
Toegevoegd op 24 december 2018 08:19: tekst