Single mum,2 kids,eigen huis,vriend met eigen huis.Mag samenwonen met behoud inschrijving eigen huis?

Ik woon alleen met mijn 2 kinderen in een eigen koophuis. Ontvang best veel kinderopvangtoeslag obv mijn salaris/ werkpatroon. Nu wil ik gaan samenwonen met mijn vriend die ook een eigen huis heeft. Mag ik bij hem gaan wonen met behoud van mijn eigen huis en ingeschreven blijven op mijn eigen adres? Dit ivm toeslagen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
jodyenboyke
5 jaar geleden
Mhmm, waar zijn de toeslagen voor bedoeld? Dit heet van 2 walletjes eten...
LeonardN
5 jaar geleden
Volgens mij moet je je inschrijven op de plek waar je het meeste verblijft. Als jij daar gaat wonen, moet je je bij hem inschrijven en zal je dus gaan samenwonen voor de belasting, en zal dat gevolgen hebben voor de hoeveelheid belasting die je gaat betalen en je toeslagen.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet.
Je GBA inschrijving moet kloppen met je daadwerkelijke woonadres. Het ontvangen van toeslagen etc op de wijze die jij beschrijft is een vorm van (samenwoon)fraude.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Maar wat nu als de vrager besluit 2 of 3 dagen in de week daar te verblijven, geldt het dan nog wat je zegt?
tinus1969
5 jaar geleden
@LeoandrN, dat is een wat gridj gebied. GBA (en toeslagen op basis daarvan) gaan uit van het adres waar je 'het meeste' verblijft. De bijstandswet is een stuk strenger.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor jullie reacties!~Ik heb geen enkele intentie om frauduleus te werk te gaan hoor. Echter wil je toch binnen regelgeving de zaken zodanig regelen als het gunstigste voor je situatie is. Bij samenwonen zal ik er honderden euros per maand op achteruit gaan vanwege het fiscale partnerschap en daarop gebaseerde kinderopvangtoeslag. In dat geval kan ik me samenwonen wellicht niet eens permitteren. Dat voelt ook raar. Ik vind nergens een goede omschrijving van de regelgeving aangaande het geregistreerde adres bij het bezitten van 2 koopwoningen. De vage omschrijving van waar je "het meeste" verblijft biedt niet echt veel houvast. Dat worden dan veel slaappartijtjes over en weer :-)