Wat is transitievergoeding?

Beste lezers, ik heb een vraag.
Ik ben met wederzijds respect bij me werk weggegaan. Ze beloofd mij nog 2 maanden salaris.
Eentje heb ik dan ook netjes gehad. Daar heb ik overgens geen salaris strook van ontvangen.

Maar nu heb ik mijn eind afrekening gehad van de laatse maand. Ik shrok ervan want het was heel erg veel. Er stond een punt bij dat heet transitievergoeding. Wat is dat precies?
En ik vraag mij af of ze gewoon die twee maanden op een loonstrook gedaan hebben.
Want die andere staat er niet bij.

Of is transitievergoeding iets anders dan salaris.

Voordat ik me al rijk reken haha.

Is er iemand die wat meer uitleg kan geven.
Bedankt alvast.

TurfGraver
10 maanden geleden
Zal beide maanden zijn (ze zullen wel niets zwart doen).
Maar je ziet toch op je rekening ook wat ze over gemaakt hebben?
Let wel dat op deze manier UWV wel heel lastig kan doen.
erotisi
10 maanden geleden
In principe heeft de werknemer recht op 1/6 bruto maandsalaris per 6 maanden dienstverband gedurende de eerste 10 jaar. Na 10 jaar ontstaat er een recht van ¼ bruto maandsalaris per 6 maanden dienstverband.
Romyhendriks
10 maanden geleden
Klopt, ik heb een maand gewoon netjes uitbetaald gekregen.
Alleen ik dacht dat een transitievergoeding iets anders was dan twee keer salaris.
erotisi
10 maanden geleden
Hangt er ook vanaf tot welke datum je dienstverband formeel loopt
erotisi
10 maanden geleden
Je schrijft overigens 'wederzijds respect', terwijl wederzijds goedvinden een meer gebruikte term is. Heeft je vraag misschien op België betrekking?
Antoni
10 maanden geleden
@Romyhendriks, over het algemeen wordt de hoogte van de transitievergoeding in overleg tussen de werkgever en de werknemer bepaald. Of de transitievergoeding even hoog is als twee keer salaris, is dus afhankelijk van die onderhandelingen. De hoogte van de transitievergoeding kan worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst of beëindigingsovereenkomst. Het ontslag vindt dan plaats met wederzijds goedvinden. Zo kan het ook worden vermeld in de overeenkomst. De overeenkomst wordt ondertekend door beide partijen.

Antwoorden (2)

De transitievergoeding is een vergoeding die u krijgt bij het einde van uw contract. Daarom noemen we dit een ontslagvergoeding. De hoogte van deze ontslagvergoeding hangt af van uw salaris en hoe lang u in dienst was.
10 maanden geleden
Een transitievergoeding is in het Nederlands recht een met de Wet werk en zekerheid ingevoerde financiële compensatie die de werkgever betaalt aan de werknemer bij ontslag. In bepaalde gevallen wordt deze ontslagvergoeding aangeduid met de term gouden handdruk.

De transitievergoeding heeft tot doel de werknemer te compenseren voor ontslag en is bedoeld om de transitie, de overgang naar een nieuwe baan te vergemakkelijken. De transitievergoeding is in de regel verschuldigd bij ontslag of het niet voortzetten van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd op initiatief van de werkgever.

Het is geen salaris.

Bij de transitievergoeding ligt het initiatief tot het ontslag of het niet voortzetten van een arbeidsovereenkomst meestal bij de werkgever. Als beide partijen met wederzijds goedvinden de arbeidsovereenkomst beëindigen, worden de onderlinge afspraken in een overeenkomst vastgelegd. Deze overeenkomst wordt aangeduid als een vaststellingsovereenkomst of beëindigingsovereenkomst.

Ik ga ervan uit dat jij ook zo'n overeenkomst met je werkgever hebt opgesteld en ondertekend.

Zie voor (nog) meer informatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Transitievergoeding
10 maanden geleden