Kom ik in aamerking voor een Spaanse uitkering?

Ik woon sinds 2,5 jaar in Spanje en heb in die tijd meer dan 365 dagen gewerkt. Niet aan eensluitend, maar in 2 periodes van 6 maanden. Aankomend jaar ga ik weer een periode van 5 maanden werken. Kan ik daarna in aanmerking komen voor een uitkering in Spanje?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Bij het werken binnen de EU kun je via het SVB een zogenaamde A1/E101-verklaring krijgen. Je blijft dan sociaal verzekerd binnen Nederland. Je AOW-opbouw loopt dan door. Bij meer dan 183 dagen werken in een jaar in Spanje ben je daar wel (loon)belastingplichtig. Je werkgever mag hiervoor dan niks inhouden.