Geldt een zaterdagtoeslat bovenop een overurentoeslag?

Ik werk ma-vr 40 uur. Mijn afdeling werkt normaal gesproken nooit in het weekend maar bij mijn bedrijf bestaat er wel een zaterdagtoeslag van 150% (50%?) en een zondagtoeslag van 200% (100%)?
Nu heb ik afgelopen zaterdag 5 uur overgewerkt, voor deze uren heb ik 150% betaald gekregen met als reden "overuren", maar hoort de zaterdagtoeslag hier niet bij opgeteld te worden?
Anders zou ik als ik op een zondag overwerk ook maar 150% krijgen omdat het in mijn geval overuren zijn?

Ik heb trouwens een contract van 32u maar werk standaard 40u. Ik stel deze vraag liever eerst hier en niet meteen bij mijn werkgever, Ik wil niet te "hebberig overkomen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Nee je krijgt juist die toeslag omdat je werkt op zaterdag. Op zondag krijg je 200% zoals je schrijft. Dat de omschrijving overuren zijn klopt toch ook.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb een overurentoeslag van 150% gekregen, die overurentoeslag krijg ik ook als ik doordeweeks overuren maak en staat los van dr zaterdagtoeslat.
eshynl
5 jaar geleden
Het ligt er volgens mij aan of die 5 uur overwerk op zaterdag binnen de norm voor jouw functie valt of niet. Met andere woorden, zijn die 5 uur, de 33e-37e uren van je werkweek, of die 41e-45e uren? Als de norm voor jouw functie op 40 uur ligt, geldt in het eerste geval niet dat de overuren ook daadwerkelijk overuren zijn, maar in het 2e geval dus wel. Overigens kun je deze vraag prima aan je werkgever (of de loonadministratie) voorleggen. Jij bent verantwoordelijk voor jouw taken, en zij hebben de verantwoordelijkheid om jou op de juiste manier te belonen. Een vraag over de totstandkoming van je salaris is dus heel normaal.

Antwoorden (1)

Daar zijn geen standaardregels voor. Alles hangt er dus vanaf hoe de begrippen "overwerk", "zaterdagtoeslag" e.d. zijn gedefinieerd in (bijv.) CAO of arbeidsovereenkomst.

Het kan zijn dat daarin een anticumulatiebeding voorkomt. Dat houdt in dat wanneer meerdere toeslagen gelijktijdig van toepassing zouden zijn, deze niet worden opgeteld (maar dat de hoogste geldt). Dat zou in jouw geval betekenen dat wanneer je op zondag werkt uitbetaald wordt voor 200% en niet voor 250% (wat m.i. ook onrechtvaardig zou zijn t.o.v. voltijdspersoneel dat op zondag werkt).

Overigens: je mag het als een luxe beschouwen dat je extra uren.door de week als overwerk worden beschouwd. Het komt namelijk vaak voor dat de extra uren die een parttimer maakt tot aan de "norm" ("meeruren") niet met een toeslag worden vergoed. Pas de uren daarboven worden dan als overwerk gezien en extra beloond.
Ik wil maar zeggen: alles berust op afspraken.