Als je getrouwd bent kan je dan meer lenen bij de bank?

Ik woon al een lange tijd samen en we hebben sinds een kleine maand een gezamelijke bankrekening. Nu zijn we getrouwd, zouden wij nu meer kunnen lenen bij de bank? Iedereen zegt van wel, maar het is toch niet logisch want we hebben de zelfde inkomens als daarvoor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1/3 is niet de meeste jazzz

Antwoorden (4)

toch is het zo.

banken denken dat:
als je getrouwd bent, je serieuzer bent, je niet losbollig ineens bijvoorbeeld je baan opzegt en een wereldreis gaat maken.
als je getrouwd bent, je serieus wordt omdat je meer verantwoordelijkheid hebt.
het heeft dus niet direct met de hoogte van je inkomen te maken, maar met je eigen betrouwbaarheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal mijn -1 toelichten; het gesamenlijk inkomen wordt getoetst door de bank bij een lening. Dan maakt het niet uit of je samenwoont of getrouwd bent. Als je alleenstaand bent kun je ook een vast inkomen hebben en een lening krijgen zegt ook niet dat je dan losbollig bent. Een baan kun je ook kwijt raken door reorganisatie, heeft ook niets onbetrouwbaarheid te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je toelichting, alle feiten die je meldt zijn bekend. wat ik beschreef is zoals de mens achter de functionaris denkt, niet zoals vaste formulieren/mallen die ingevuld worden en volgens welke ongetrouwd inkomen a/b identiek qua hoogte is, als getrouwd inkomen a/b. je kunt het vergelijken met sollicitaties. iemand die getrouwd is, maakt nog steeds (geloof me dit is echt waar) een betere/ betrouwbaarder indruk dan iemand die slechts samenwoont. zoals ik al in mijn antwoord schreef, gaat het niet om het
geld, maar om de "eigen betrouwbaarheid"
Als het fout gaat met afbetalen nu je getrouwd bent, is je partner ook aan te spreken op een evt. restschuld. Tenminste als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent. De bank heeft dus gewoon meer zekerheid dat ze hun geld terugkrijgen. Alleen dit is voor de bank belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bedrag dat je kunt lenen is net zo hoog als dat je niet getrouwd bent, dus de hele redenatie is onzin; Als de redenatie zou kloppen, dan zouden 4 mensen die samen een vereniging oprichten en een pand onder hypotheek kopen, dus minder kunnen lenen dan wanneer twee getrouwde mensen iets gaan kopen. Dat klopt gewoonweg niet.

Bij het kopen van een huis wordt door de bank gekeken naar het inkomen, namelijk hoe hoog dit is en of dit een vast inkomen betreft. Niet-vaste inkomensbestanddelen tellen niet mee en je krijgt meestal ook geen hypotheek als je geen vast contract hebt. Daarnaast wordt er gekeken of je geen schulden hebt en of er verder geen financieel verleden is dat een lening in de weg zou staan.

Je kunt dus evengoed samen een huis kopen als je niet getrouwd bent en de hoogte van de lening hangt er niet vanaf.

Getrouwd zijn biedt, zeker vandaag de dag, geen enkele extra garantie voor de bank, dus zal ook geen enkele rol spelen in het verkrijgen van een lening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Lonnetjes,

Als je getrouwd bent kun je in principe NIET meer lenen dan wanneer je samenwoont.

Alleen wanneer de eigendomsverhouding verandert na het huwelijk, dan is hierop een uitzondering:

Stel dat jullie woning voorheen alleen eigendom was van 1 partner (jij bent bijvoorbeeld bij je vriend in komen wonen nadat hij de woning heeft gekocht), dan wordt er in veel gevallen alleen gerekend met het inkomen van de eigenaar van de woning. (dit geldt voor alle hypotheken met Nationale Hypotheek Garantie)
Als er daarna getrouwd wordt in algehele gemeenschap van goederen, dan mag ook het inkomen van de ander meegenomen worden, waardoor je meer kunt lenen.

Echter, als de woning voor het huwelijk ook al beider eigendom was, dan maakt samenwonen of trouwen niets uit voor hoeveel je kunt lenen. Mits je inkomens tussentijds natuurlijk niet veranderd zijn.

Het is uiteraard wel belangrijk om zelf goed na te denken hoe lang beide inkomens zullen duren. Heb je bijvoorbeeld een kinderwens en verwacht je daardoor minder te gaan werken, dan zou je daar wel alvast rekening mee moeten houden als je nu je maximale hypotheek laat berekenen. Anders loop je de kans dat je maandlasten tijdens de looptijd onbetaalbaar worden.