Geld lenen bij de vriend van mijn oma, kan dit belastingvrij?

Hallo allemaal, We zijn aan het orienteren op de woningmarkt maar kwamen er achter dat we door een studie schuld ( 6k) beduidend minder kunnen lenen dan verwacht. Nu wil de vriend van mijn oma deze schuld afbetalen ( geen bloedverwant) en dus de lening omzetten naar een lening bij hemzelf rente vrij.

Ook wil hij nog een gedeelte extra erbij geven voor de koste koper (2k).

kan dit belasting vrij en word dit dan niet als schenking gezien door de fiscus ? moet ik dit opgeven bij de belasting?

Wat is de beste manier om dit te regelen?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Lenen
3.1K
Reddie
9 jaar geleden
De belastingdienst heeft er niets te maken als iemand je rekeningen wil betalen .
Het is hetzelfde als dat je een bosje bloemen voor je moeder koopt.
Je mag namelijk zelf bepalen waar je je geld (dat je hebt verdiend en waar je belasting over hebt betaald) aan uitgeeft.
Alleen als de betaler het bedrag van zijn inkomen wil aftrekken moet je het bij je eigen inkomen optellen. Anders niet.

Het beste antwoord

Wij hadden 'last' van hetzelfde 'probleem' en het is vrij eenvoudig op te lossen. Ga in gesprek met je hypotheker en geef aan dat je een lening kan afsluiten. Hij heeft als het goed is wel een standaardbrief (overeenkomst geldlening) liggen waarbij je die lening officieel kan maken.

Het kan namelijk belastingvrij en als volledige schenking. Het probleem is alleen dat een hypotheek voor een huis lasten met zich meebrengt. De hypotheekverstreker kijkt of je die lasten kan betalen. Naast de hypotheeklasten moet je er eigenlijk geen andere lasten (schulden) meer bij hebben. Daarom kan je bij een familielid of andere kennis een lening afsluiten.
Wettelijk is er in Nederland bepaald dat je geen officiële lening mag afsluiten waarover geen rente wordt gevraagd. In de brief die je dus laat ondertekenen door de vriend van je oma staat dan ook hoeveel de rente over het bedrag bedraagt.
Vervolgens - omdat er uit deze lening geen lasten (want schulden) mogen voortvloeien, staat er in deze brief dat je rente jaarlijks wordt kwijtgescholden.

Het is een beetje een omweg, maar het kan wel. Of vervolgens de vriend van je oma het geld ook overmaakt en hoe jullie dat onderling regelen wordt niet gecontroleerd. Dus dit mag een schenking zijn, een lening of jullie krijgen meer of minder dan dat er in de brief staat, dat maakt niet uit: het gaat de hypotheekverstrekker erom dat je je schuld kan betalen 'uit eigen middelen' of uit middelen waar geen lasten uit voortkomen.

Dus vraag je hypotheekadviseur naar een 'overeenkomst geldlening', die heeft hij ongetwijfeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ok dus hij kan het geld gewoon overmaken op mijn rekening, heb inderdaad al z'n lening overeenkomst gevonden op abn.nl en was van plan om bij het invul veld rente 0% in te voeren. Hier moet ik dus gewoon een willekeurig percentage invullen, en iets verderop in de brief zetten dat dit jaarlijks word kwijtgescholden ( want dat staat er niet standaard in) Het doel is inderdaad om er voor te zorgen dat de huidige lening niet meer geregistreerd staat en ja tegelijkertijd ook de rente besparen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord trouwens :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan hoor ;)
0% rente kan niet, maar ik denk een willekeurig percentage ook niet. Dat er een rentepercentage in moet staan heeft namelijk te maken met dat je niet mag 'concurreren' met de standaard geldverstrekkers. Het rentepercentage moet dus aardig standaard zijn.
Bij ons staat er 4% in. Maar het veiligst lijkt me om te overleggen met je hypothekeradviseur.
Wij hebben het formulier ook twee keer naar de hypotheek moeten sturen omdat er één woord niet klopte (we hadden 'deze lening is niet overdraagbaar' in plaats van opzegbaar of andersom ofzo). Ik stuur je in een PB wel even een voorbeeldbrief zoals wij die hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoord!

Andere antwoorden (2)

Het kan door er voor te zorgen dat de transacties niet op papier staan.
Dus geld opnemen, van eigenaar (laten) wisselen en storten op bedoelde rekening(en).
Kan eventueel ook storten op jouw rekening en dan overschrijven t.b.v. studieschuld en notaris.
9 jaar geleden
Een renteloze lening is vaak alleen bij familie of vrienden af te sluiten. Er moet een contract of een overeenkomst worden opgesteld waarin opgenomen in hoeveel termijnen er terugbetaald gaat worden. Het kan ook zijn dat je afspreekt in flexibele termijnen het geld terug te betalen: terugbetalen dus wanneer het uitkomt.

Fiscaal gezien moet oom de lening als vordering in Box 3 opgeven. Voor u is het een schuld die eventueel in box 3 bij schulden kan worden opgenomen. Als er geen spaargeld / vermogen is boven de vermogensvrijstelling heeft deze schuld voor u geen fiscale betekenis.

N.B: als het bedrag geschonken wordt moet er aangifte gedaan worden voor de schenkbelasting. Er is dan 30% schenkbelasting verschuldigd boven de vrijgestelde grens van ruim € 2000.
N.B: Als er € 8000 geleend wordt is er bij een renteloze lening hier feitelijk sprake van een schenking door oom van € 480 per jaar (6%) Omdat dit bedrag binnen de schenkvrijstelling valt, zal er door de fiscus niet moeilijk over worden gedaan.

Toegevoegd na 10 uur:
Misschien is 'suikeroom' genegen het geld belastingvrij te schenken in het kader van de € 100.000 regeling. Financieringsprobleem in 1 klap opgelost.
Zo te zien wil oom uitsluitend lenen. Geen probleem: onderling kunnen jullie afspreken dat er bijvoorbeeld per jaar € 1000 teruggeschonken wordt. Een (achtergestelde) lening aan familie of kennissen is sowieso een risico wat terugbetalen betreft. Dus ook direct lenen biedt uiteindelijk nauwelijks wettelijke mogelijkheden om je geld terug te krijgen als er niet (op tijd) betaald wordt.

Een voorbeeld van een schenkingsovereenkomst vind je in de bron.
Als de schenking hoger is dan € 2092 (schenking aan derden) moet er door de ontvanger aangifte schenkbelasting worden gedaan. Zie bron 3.