In vaktermen het dat het 'minen' van bitcoins. Mining is Engels voor 'delven' alsof je dus steenkool aan het delven bent.

Misschien heb je er wel ooit over gelezen in de media: bitcoin mining. Wat is dat eigenlijk? En hoe draagt dit bij aan het bitcoin netwerk?

Voordat we hierop ingaan is het goed om wat nuance aan te brengen. Bij het woord bitcoin mining denk je misschien aan ‘nieuwe bitcoins aanmaken’. Maar die naam is een beetje ongelukkig gekozen. Het is niet de hoofdzaak van minen.

Dit doen bitcoin miners wel:
•Miners verwerken transacties in blokken
•Miners ontvangen beloning in vorm van bitcoin
•Miners beveiligen netwerk

Op dit moment is het niet meer rendabel om als individu bitcoin te minen. Dat zit zo: In de beginjaren van bitcoin kon je met wat technische kennis zelf bitcoins minen met een simpele laptop. Maar er komen steeds meer miners bij, waardoor de moeilijkheidsgraad stijgt. Je hebt steeds betere en snellere apparatuur nodig om bitcoins te minen. Tegenwoordig is daarom het vrijwel onmogelijk om helemaal zelf bitcoins te minen.

Dit minen van bitcoins wordt nu daarom vaak uitgevoerd door zogeheten miningpools. Dit zijn bedrijven die de krachten bundelen. Je kan je aansluiten bij een miningpool, de inkomsten uit het minen van bitcoin worden dan verdeeld over het aantal deelnemers.

Aangezien de inkomsten worden verdeeld onder vele miners, is het praktisch niet meer rendabel om winstgevend bitcoins te minen. Maar je kan natuurlijk ook bitcoins gaan minen om het netwerk een steuntje in de rug te geven.

Wil je met winst minen? Dan is het bijvoorbeeld ook mogelijk om cryptomunten te minen met een lagere gezamenlijke rekenkracht. Deze website bevat een calculator waarmee je eenvoudig kan berekenen welke cryptomunt winstgevend is om te minen. Maar let op: dit verandert continu met de bewegingen van de markt mee.
Bitcoins minen kan met geavanceerde ASIC-chips. De bekendste bitcoin mining apparatuur wordt gefabriceerd door het Chinese Bitmain. Deze fabrikant brengt om de zoveel tijd nieuwe apparatuur uit waarmee het mogelijk is om cryptocurrency’s zoals bitcoin en litecoin te minen.
De nieuwste apparatuur om bitcoin te minen kost ruim duizend euro. Dan ben je er nog niet, want de apparaten kosten veel stroom. Daarnaast maakt mining apparatuur ook relatief veel lawaai, en komt er veel warmte vrij.
Sommige miners gaan daar creatief mee om. Zo bestaat er bijvoorbeeld een tomatenkas die wordt verwarmd met warmte die vrijkomt
LeonardN
4 jaar geleden
Jammer dat de min niet uitgelegd wordt.
paulus811
4 jaar geleden
Van mij ook geen min, maar het antwoord is wel erg letterlijk een copy-paste actie.
Emile
4 jaar geleden
Bedankt voor de goede uitleg.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@paulus811
Daarom is er ook netjes aan bronvermelding gedaan.
tinus1969
4 jaar geleden
na enig twijfelen: min. In je eigen quote/verhaal staat: "Bij het woord bitcoin mining denk je misschien aan ‘nieuwe bitcoins aanmaken’. Maar die naam is een beetje ongelukkig gekozen. Het is niet de hoofdzaak van minen. Dit doen bitcoin miners wel: •Miners verwerken transacties in blokken" Minen gaat dus niet om 'nieuwe bitcoins maken - maar dat was nu juist precies de vraag. Dus: Wie maakt nieuwe bitcoins en hoe gebeurt dat? Kan het wel, nieuwe bitcoins maken?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@tinus1969
Jammer van de min, maar dank voor de onderbouwing