Wat is 'the 99%' en 'the 1%' in Amerika?

Ik dacht dat het iets te maken had met kapitalisme...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.5K

Antwoorden (3)

De slogan is antikapitalistisch. De 1% stelt de 1% rijkste amerikanen voor, die volgens de (socialistische) actievoerders een veel te groot gedeelte van het vermogen van Amerika bezit. De actievoerders staan dus op voor de andere "99%", zij willen dus meer gelijkheid in de economie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan ook over de motorbende's gaan zoals de hells angels lees hier een stukje van Wikipedia
Een 1%MC (1% MotorClub) is een motorclub waarvan de leden zichzelf buiten de wet stellen. De term is ontstaan nadat een bestuurder van de American Motorcyclist Association op een evenement in het Amerikaanse Hollister in 1947, nadat er gevechten waren uitgebroken, verklaard zou hebben dat 99% van alle motorrijders fatsoenlijke burgers zijn. Daaruit volgt logischerwijs dat 1% "outlaw" is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Her45,

Wat je denkt klopt. De slogan werd voor het eerst algemeen bekend door de Occupy-movement en -bezettingen van een paar jaar geleden.

Een goede uitleg over betekenis en herkomst vind je hier: http://en.wikipedia.org/wiki/We_are_the_99%25