wat gebeurt er als de grieken gewoon euros bijdrukken?

Ze kunnen eurobiljetten drukken. Ik denk zelfs dat er een gelddrukkerij in Griekenland staat. Als ze gewoon euro (eypo) biljetten gaan drukken, wat doet de EU dan? Dat het niet mag, lijkt me evident, maar wat kunnen ze feitelijk ondernemen?

PS Ik weet dat er een bericht is over een Eurobiljettenfabriek in Griekenland, maar dat komt uit de Speld, dus dat zal wel niet echt zijn...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.2K

Het beste antwoord

Dan gebeurt er niet zo veel, behalve dat Griekenland als uiterst onbetrouwbaar te boek zal komen te staan (mogelijk zelfs het stempeltje schurkenstaat zal krijgen). Waarschijnlijk subiet uit de EURO geknikkerd wordt en er de nodige arrestatiebevelen door Interpol de wereld ingeschoten zullen worden, met name voor leden van de Griekse regering. Waarschijnlijk kan Griekenland, als het uitkomt, nergens meer geld krijgen.

De hoeveelheid fysieke papieren euro's die jaarlijks geproduceerd worden staan in geen verhouding tot het girale geld dat in omloop wordt gebracht. Van het ECB ondersteuningsprogramma wordt verwacht dat het circa € 1.100 miljard EURO extra in omloop gaat brengen. Gemiddeld wordt er aan papiergeld jaarlijks door heel Europa een kleine € 250 miljard EURO in omloop gebracht. Dat geld is voor een groot deel ook nog eens bedoeld om "versleten" geld te vervangen.

De Grieken drukken ook maar een klein deel van dat geld en dan alleen nog maar € 10 biljetten en incidenteel € 20 biljetten waarvaan een groot deel ook nog eens in opdracht van anderen. Andere biljetten zal technisch ingewikkeld zijn omdat ze niet over de vereiste mallen beschikken. En je kunt je niet voorstellen hoeveel papier je dan nodig hebt om een substantieel bedrag bij elkaar te drukken.

Het in omloop brengen van het geld gebeurt door de centrale banken die verder los staan van de regeringen. Ik kan mij iet voorstellen dat de Griekse centrale bank in opdracht van haar regering in Griekenland geld gaat uitgeven zonder toestemming van de ECB.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als ze Euro's erbij drukken zal de crisis nog erger worden omdat verkopers dan denken dat er meer geld is en dan maken ze alles duurder
Een broodje die je voor 1 euro kocht word verkocht voor 2 euro omdat er meer geld is.
Zo ging het bijvoorbeeld met Zimbabwe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het totaal aan geld stijgt daalt de waarde van de rest van het geld in omloop. Dit is nefast voor de economie, dat zou de EU dus nooit toelaten.