Wat houdt het vliegende ganzen model precies in ? en waarom is de technologische ladder beter?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Economie
4.9K

Het beste antwoord

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Model_van_de_Vliegende_Ganzen vind je over het vliegende ganzen model de volgende informatie:

"Het model van de Vliegende Ganzen (ook wel bedrijfsmigratie genoemd) is de economische theorie over het vestigingsbeleid van multinationals.

Multinationals zijn voortdurend op zoek naar de vestigingsplaats met de beste comparatieve voordelen. Comparatieve voordelen zijn de voordelen die de vestigingsplaats voor de multinational biedt, zoals lage loonkosten, gemuilkorfde vakbonden en goede infrastructuur, die men vaak in Speciale Economische Zones vindt. Vooral belangrijk is de beschikbaarheid van productierelevante goederen. Multinationals vestigen zich vervolgens in de vestigingsplaats met de beste comparatieve voordelen.

Doordat comparatieve voordelen veranderen kunnen andere vestigingsplaatsen voordeliger worden voor de multinationals. Meestal gebeurt dit doordat lonen in lagelonenlanden gedurende hun ontwikkeling stijgen. De multinational vertrekt vervolgens naar een nieuwe vestigingsplaats met betere comparatieve voordelen. De oude vestigingsplaats laat hij in crisis achter: door hun vertrek ontstaat er massale werkloosheid. Daarnaast laten de multinationals ook hun vervuiling en milieurampen achter.

In het model van de Vliegende Ganzen stellen de multinationals vliegende ganzen voor, die neerstrijken op de voor hen gunstige vestigingsplaatsen, en weer vertrekken en verder vliegen als de omstandigheden ongunstiger worden.

Daarnaast maakt het model van de Vliegende Ganzen deel uit van de economische transitie van landen.".

Kijk ook op http://www.dfbonline.nl/begrip/15998/vliegende-ganzen-model.

Over de technologische ladder vond ik helaas (nog) geen bruikbare informatie.

Toegevoegd na 12 minuten:
Op http://www.scholieren.com/samenvatting/81805 vond ik inmiddels deze informatie, in een verslag over Zuidoost-Azië:

"Een beter model lijkt de Technologische Ladder Hypothese: niet de totale productiekolommen verplaatsen zich, maar alleen onderdelen van de productie, outsourcen. Arbeidsintensieve textielfabrieken gaan naar lage lonen landen, maar Research en Development in de kledingindustrie blijft in landen met technologische kennis.".