Wanneer ben je als land eigenlijk een kenniseconomie?

In de media lees je wel eens dat Nederland de ambitie heeft om de bij top 5 van kenniseconomieën te willen behoren. Maar dat vind ik persoonlijk best wel een vaag begrip. Want wat is een kenniseconomie eigenlijk? Hoe word je een kenniseconomie? En hoe blijf je dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1K

Het beste antwoord

Een kenniseconomie is een economie die niet zozeer meer draait om productie of industrie, maar op goederen en (met name) diensten die op basis van kennis worden gegenereerd.

Zo kun je ook een landbouweconomie hebben - die vooral draait op boeren - of een handelseconomie - die vooral draait op in- en verkopen van goederen- of een industriele economie - die vooral draait op fabrieken en productie.

Nederland is een land dat vooral veel geld verdient met de door ons opgedane kennis op veel technologische gebieden, waardoor we veel kennis kunnen ' verkopen' aan het buitenland (grote bouwprojecten bijvoorbeeld). Daar verdienen we onze centjes mee ; met schone handjes. Behalve de jongens die de kennis in de kop hebben, zitten daar altijd nog een heeeeleboel mensen omheen die er -indirect - ook hun brood verdienen. Of dat nu achter de computer is, de tekentafel of de kantine. Indirect zijn ze allemaal onderdeel van die kenniseconomie.

Je blijft dat door te zorgen voor een voortdurende aanwas van goed opgeleide mensen, die kunnen voortzetten en uitbouwen. Goed onderwijs is dus de ' voeten' van de kenniseconomie. Maak die van klei, en de hele zaak sodemietert in elkaar. (En de kans dat we van boeren, vissen of fabrieken weer rond kunnen komen is niet groot ; beter is dus het niet zo ver te laten komen).