Waarom zijn politici er nooit in geslaagd het begrotingstekort structureel te verlagen?

De staatsschuld van ons land bedraagt nu ruim 420 miljard euro en stijgt met 810 euro per seconde: http://www.destaatsschuldmeter.nl/
In de jaren na 1900 is het slechts drie keer voorgekomen dat de staatsschuld een beetje afnam, om daarna weer flink te stijgen.

Burgers die meer geld uitgeven dan er binnenkomt, zijn zo verstandig dat ze gaan bezuinigen om hun schuld niet verder op te laten lopen. Waarom is het voor de Nederlandse staat zo moeilijk om inkomsten en uitgaven in evenwicht te houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat komt omdat de welvaart tot een zo hoog niveau is gestegen dat de burgers van ons land aan welvaart en luxe gewend zijn. Wij vinden het heel normaal om alles te hebben. Ook om voor alle mensen te zorgen die dat zelf niet kunnen. Dat laatste is natuurlijk prima Dat kost allemaal vreselijk veel geld Als je dus als overheid gaat bezuinigen dan tref je daarmee iedere inwoner van ons land in de portemonnee. Dat willen we niet. Want we willen de beste zorg en het beste onderwijs en een goede defensie en mooie huizen voor iedereen en schoon water uit de kraan en goede wegen etc. etc. en liefst zo veel mogelijk van alles.... [Bijna] niemand wil een stap terug doen om de staatsschuld te verminderen. Als je het nieuws een beetje volgt zul je zien dat er op iedere bezuinigingsmaatregel een hoop protesten komen. En wij leven gelukkig in een heel democratisch land, waar de door ons gekozen volksvertegenwoordiging de beslissingen neemt.

De overheid wil een bepaalde hoeveelheid geld uit blijven geven, ook als de ontvangsten (belastingopbrengsten) niet toereikend zijn. Als er minder geld wordt uitgegeven aan defensie, onderwijs, volksgezondheid (het maakt niet uit) begint er altijd wel iemand te 'roepen' want dan moet er bezuinigd worden en dat doet pijn. Want het leger wil zo af en toe toch nieuwe straaljagers kunnen kopen die voldoen aan de hoogste militaire eisen, het onderwijs wil leraren zodanige salarissen kunnen bieden dat ze niet kiezen voor het bedrijfsleven en we willen toch allemaal dat er genoeg 'zorgpersoneel' is als we ziek en oud worden. Nu kan de overheid natuurlijk de inkomstenkant gaan aanpassen. Bijvoorbeeld door het BTW-tarief te verhogen. (Maar daar zijn de winkeliers niet blij mee, want dan wordt er minder verkocht). Of door de belastingschalen voor de inkomstenbelasting aan te passen (maar daardoor krijg je fiscale vluchtelingen). En nu zitten we in een tijd dat economisch alles tegen zit. (En toch gaan veel mensen nog steeds jaarlijks met vakantie, ze blijven roken, enz. dus 'dat het zo slecht gaat' is ook weer betrekkelijk.) Als een regering verstandig is, bezuinigt ze in een tijd dat het goed gaat, zodat er flinke reserves zijn voor de tijden dat het minder gaat. Toch overheerst soms de neiging om in goede tijden 'leuke dingen voor de mensen te doen'. Voor Sinterklaas spelen doet het bij 'het 'volk' immers altijd goed;-)

Omdat niemand het overzicht heeft. Het gaat om hele grote bedragen die dan gemakshalve maar afgerond worden op miljoenen. Niemand weet precies wat er met die miljoenen gebeurt. Een mooi voorbeeld is dat kerkgenootschappen en sportverenigingen profiteren van Europese landbouwsubsidies, wat laatst in het nieuws was. Nu is dat een Europees voorbeeld maar ik kan je verzekeren dat in Nederland precies hetzelfde gebeurt. Een familielid van mij zit in een gemeenteraad en heeft een tijd geleden gevraagd wat er met een subsidiepot van die gemeente gebeurt was. Na driemaanden konden de ambtenaren alleen maar melden dat ze het niet wisten en niet konden achterhalen. De overheid doet in het groot wat mij in het klein overkomt. Dat ik € 50 in mijn portemonnee heb en opeens zijn ze weg. Vraag me niet waar ze gebleven zijn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100