Is de euro in 10 jaar net zo hard gestegen als de gulden in tien jaar daarvoor?

Ik probeer uit te zoeken of de euro ons "leven" duurder heeft gemaakt. Dus hoeveel procent omhoog vanaf 1991-2001 (gulden tijdperk) en 2002-2012 (euro tijdperk) Uitgaande van dezelfde produkten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet per se zo dat als de euro minder waard wordt (je bedoelt neem ik aan omlaag, niet omhoog), dat het leven dan ook duurder wordt. Je kunt nl. ook meer inkomsten hebben en relatief gezien zou het leven dan goedkoper voor je worden.

Het beste antwoord

Hier een overzicht: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=70936ned&D1=a&D2=12,25,38,51,64,77,90,103,116,129,142,155,168,181,194,207,220,233,246,259,272,285,298,311,324,337,350,363,376,389,402,415,428,441,454,467,480,493,506,519,532,545,558,571,584,597,610,621-634&HDR=T&STB=G1&CHARTTYPE=1&VW=T

De inflatie van voor de euro periode was gemiddeld gelijk aan die erna. Echter, voor de euro ingevoerd werd was deze zeer variabel, met jaren van negatieve inflatie (Defaltie) en jaren met inflatie van rond de 10 procent einde jaren 70.

Toegevoegd na 50 minuten:
Als je eea in een grafiek bekijkt, zie je zelfs dat de inflatie mogelijkerwijs LAGER was sinds de invoering van de euro, op de eerste 2 jaar na. Dit betekent niet dat ALLE producten een matige prijsstijging daaen. Een deel zal meer en een deel zal minder snel in prijs gestegen zijn.
Gemiddeld echter is het totale prijsnivo niet harder gestegen dan ervoor, eerder langzamer. Dus de euro neemt minder snel in waarde af dan de gulden deed. De laatste anderhalf 2 jaar zie je een sterkere inflatie, direct gevolg van de crisis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ongeveer net zo hard, de inflatie word goed in de touwen gehouden nu, in tegenstelling tot vroeger.

Nu gebeurd dat op europees niveau waar we, tot we als land anti-europa werden, veel meer invloed hadden dan ons inwoneraantal rechtvaardigd.

Vóór de euro hadden we niets (niet op democratische wijze) in de melk te brokkelen v.w.b. de inflatie. We hadden de gulden aan de duitse mark gekoppeld, dus dat beleid werd aldaar bepaald zonder dat we daar invloed op hadden. (we hebben als nederlanders geen stemrecht in de duitse bondsdag, wel in Brussel).

Daarna hadden we *veel* invloed. In Europa werd goed naar ons geluisterd, we hadden echt wat te zeggen.
Nu worden we uiteraard niet meer serieus genomen en hebben dus minder invloed dan rechtvaardig zou zijn. Wat wel jammer is.

Voor de crisis was de Euro een enorme waarde- en geld-machine. Door slecht nakomen van afspraken en huiver voor souvereiniteit afstaan, hebben we nu nog veel minder souvereiniteit dan eerst EN de europese waarde- en geld machine hapert....

Tijd om hem weer aan te slingeren. We hebben er de kennis voor. Als we zo anti blijven, dan gaat de rest van Europa met de invloed aan de haal. Zie Engeland, die door decennia dwarsliggen nu (bijna) geen moer meer te vertellen heeft in Europa. Terwijl ze een leidende rol hadden kunnen hebben. EN veel meer geld en invloed......

een mooi leerpuntje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De inflatie van de Euro is tot op heden laag. Dat is ook de opdracht aan de ECB. Waar in andere landen het monetaire beleid door meer factoren wordt bepaald richt de ECB zich in haar beleid vooral op de waarde van de munt. Hoewel deze beleidslijn is vastgelegd voor de ECB is het eigenlijk deels een modeverschijnsel en dus lang niet van alle tijden.

Er zijn twee aspecten van belang. Het eerste is de waarde van de eigen munt ten opzichte van die van andere (belangrijke) munten. Als de eigen munt minder waard wordt, wordt het land goedkoper voor andere landen, maar worden ingevoerde producten duurder. Daardoor zal de export toenemen en de import afnemen. Een land met een gigantisch import overschot, zoals de VS, zou hiermee zijn betalingsbalans op orde kunnen krijgen. Wel is het zo dat het duurder worden van geïmporteerde producten (zoals olie!) natuurlijk leidt tot inflatie. Voor een land als China met een gigantisch export overschot zou het logisch zijn als de munt duurder zou worden waardoor de export wat zal afnemen en de import kan toe nemen. Dit gebeurt echter niet doordat de diverse centrale banken actief ingrijpen in de wisselkoersen.

Het tweede aspect betreft de loonontwikkeling. Als we allemaal meer gaan verdienen zonder dat onze productiviteit in voldoende mate meegroeit, worden de interne producten duurder hetgeen ook leidt tot inflatie. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als de btw wordt verhoogd. Deze inflatie is echter gecompenseerd door de hogere lonen. Wel leidt het ertoe dat onze producten ook voor buitenlanders duurder worden (btw heeft daar geen invloed op overigens) met gevolgen voor de betalingsbalans en zo weer tot gevolgen voor de waarde van de munt.

De ECB heeft maar weinig invloed op het laatste deel van de ontwikkelingen. Desalniettemin kan een centrale bank de waarde van de munt doorgaans goed stabiliseren door het bijdrukken of uit de markt nemen van geld en/of rente-ingrepen te doen. Of de ECB er ook de komende periode in zal slagen de inflatie laag te houden zullen we moeten afwachten. Ook is het de vraag of dat wel verstandig is in de huidige situatie waarbij de verhouding tussen loonkosten en productiviteit in de verschillende Eurolanden zo ver uit elkaar is komen te liggen. Een hoge inflatie zou dat evenwicht sneller kunnen herstellen doordat sterke Eurolanden een gekoppelde loonontwikkeling kunnen hebben en zwakke landen gewoon goedkoper worden.