In welk hoofdstuk praat Keynes over zijn visie op de oplossingen op de Economie?

Ik kan het in het boek niet vinden doordat het erg moeilijk geschreven staat

12 jaar geleden
in: Economie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien handig om te vermelden over wel boek je het hebt haha
Drepolli
12 jaar geleden
The general theory of employment interest and money
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope sorry niet gelezen
Drepolli
12 jaar geleden
Weet u misschien of het ook in een ander boek wordt besproken sinds ik bronnen uit zijn boeken nodig heb om naar te kunnen wijzen

Antwoorden (1)

Je bedoelt waarschijnlijk het boek: "The General Theory of Employment, Interest and Money."

Nergens in dat boek, en dus ook niet in een bepaald hoofdstuk worden er "oplossingen voor de economie" gegeven. Want als er een oplossing ergens voor is, moet er eerst een probleem zijn. En economische problemen zijn altijd verschillend, in ernst en aard.

We hebben nu een economische crisis, en wat je wèl in het algemeen zou kunnen zeggen is, dat volgens Keynes het niet zo ver had hoeven te komen, als de overheid maar meer had geinvesteerd. Want dat was volgens Keynes (en zijn aanhangers tot ver in de jaren 70) het tovermiddel. Dat zal door het hele boek, in alle hoofdstukken terugkomen.

De meeste economen van deze tijd, vinden dat Keynes hierbij de torenhoge staatsschulden vergat. De Griekse overheid bleef ook steeds maar investeren, zodat mensen konden blijven consumeren, en de bedrijvigheid nog een beetje op peil bleef. We kunnen nu zien, wat dat voor gevolgen heeft.

Iedere tijd heeft zijn eigen economische inzichten. Keynes was dus bepaald niet gek, maar zijn "oplossingen" zijn niet in iedere situatie toepasbaar.

http://www.marxists.org/reference/subject/economics/keynes/general-theory/
http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes