De staat moet steeds meer geld lenen, tegen steeds hogere rente Mijn Vraag is? Wie of welk persoon leent de Nederlandse staat dat geld

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie

Antwoorden (2)

De centrale bank of de europese centrale bank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan iedereen zijn. Jij kunt ook staatsobligaties kopen; dat kan via je huisbank. En als je geen zin hebt in al dat gedoe, maar toch wilt beleggen in staatsobligaties, dan kun je via een beleggingsfonds deelnemen. Als zo'n fonds het goed doet, profiteer je mee.

De grote partijen zijn de pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen en beleggingsfondsen. Want al dat geld dat binnenkomt moeten ze ergens laten. Ook beleggingsfondsen die hoofdzakelijk in aandelen of vastgoed beleggen willen graag het risico een beetje spreiden, en kopen ook wat staatsobligaties. Omdat staatsobligaties een bijna 100% garantie bieden, dat je je geld terugkrijgt, worden ze gebruikt om risico's af te dekken. Stort de aandelenmarkt in elkaar, dan is er tenminste nog een beetje geld over.

Van staatsobligaties word je dus niet rijk, maar je slaapt wel beter ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Griekse staatsobligaties hebben heel wat mensen toch wel slapeloze nachten bezorgt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt ;-)
Maar de vraag ging over Nederlandse obligaties; en daar lig ik voorlopig niet wakker van.