Hoevaak moet je een advertentie plaatsen voordat mensen geinteresseerd raken?

Voor een marketingplan moet ik aangeven hoevaak het betreffende bedrijf een advertentie in een plaatselijke krant moet zetten voordat consumenten geinteresseerd raken.

Is daar bepaalde literatuur of iets voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.5K

Antwoorden (2)

1 - als het product goed is, de advertentie bij de doelgroep terecht komt, de prijs goed is en de advertentie voldoende in het oog springt.
Een heleboel als het een nieuw product is waar nog geen markt voor is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is geen algemene regel voor te geven. Het zal afhangen van het doel wat je voor ogen hebt (b.v. een schatting van de verkoop van je product of dienst) en in hoeverre je denkt, dat je de verkoop nog op kunt schroeven door te blijven adverteren.

In principe kun je stellen, dat iedere volgende advertentie duurder is dan de vorige. Als een plaatselijke krant door 10.000 mensen wordt gelezen, dan zullen er b.v. door je eerste advertentie 100 mensen toehappen. Bij je 2e advertentie zullen er nog 50 mensen geinteresseerd raken, bij je 3e nog 25, en dat wordt steeds minder. De klanten die je al hebt, hebben niet zoveel aan de volgende advertenties, en de klanten die niet geinteresseerd waren, na je 1e advertentie, zullen de 2e of 3e keer waarschijnlijk ook niet geinteresseerd zijn.

Hoewel de kracht van reclame ook herhaling is, zal het echte effect van je advertenties steeds kleiner worden. Hooguit zul je er bestaande klanten mee behouden (je merk springt steeds weer in het oog) en een enkeling zal nog toehappen bij een 3e, 4e of 5e advertentie.

Vaak is het beter om na een stuk of 3 advertenties, de zaak te evalueren, en te kijken of er ook andere mogelijkheden zijn. B.v. een kortings-actie, of een commercial op de lokale omroep. De kunst is om een beetje te meten, welke effecten de verschillende manieren van adverteren hebben op je verkoop. Daar kun je je advertentiebeleid op aanpassen.