Wat is een gemiddeld percentage van de woz waarde voor gemiddelde huurprijs?

Is er een soort modaal of gemiddeld percentage dat van de Woz waarde kan worden om tot een gemiddeld gebruikte huurprijs te komen?
In de sociale huursector.

een jaar geleden
in: Economie
1.3K
SimonV
een jaar geleden
Ik denk niet dat er een zinvol gemiddelde te geven is. De huurprijs hangt los van de WOZ-waarde onder meer af van aantal kamers, energiezuinigheid, kwaliteit/comfort en de woonomgeving. Sinds 1 mei 2022 mag de WOZ-waarde voor maximaal 33% meetellen in de bepaling van de huurprijs.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/hoeveel-huur-betaal-ik-maximaal-voor-mijn-woning Vrije sector
Wanneer gekeken wordt naar de huur als percentage van de WOZ-waarde dan is deze gemiddeld genomen
vrijwel gelijk: 5,5% binnen het gereguleerde bezit van de commerciële verhuurders versus 5,6% binnen het
geliberaliseerde bezit.
ronron1212
een jaar geleden
WOZ waarde heeft daar ook niets te maken met de werkelijke waarde van het huis.
erotisi
een jaar geleden
SimonV je schrijft enerzijds dat het niet zinvol is maar anderzijds dat de huurprijs naast WOZ afhangt van een aantal factoren. Maar deze factoren bepalen toch juist ook de WOZ waarde?
ronron1212
een jaar geleden
@erosti de gemeente laat eens in de zoveel tijd wijken taxeren om een woz bedrag e kunnen vaststellen de huren hebben daar niets mee te maken.

Antwoorden (2)

Nee, omdat de sociale huurprijs wordt berekend obv een puntensysteem.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Theoretisch kan het. Tel de WOZ-waarden en huurprijzen van alle huizen op. Dan kun je een percentage berekenen. Maar 't is betekenisloos.
tinus1969
een jaar geleden
Het is niet alleen betekenisloos, het is ook onbruikbaar omdat het om verschillende systemen gaat. Daardoor is er in individuele gevallen geen link tussen woz waardeven sociale-huurprijs.
Het gemiddelde percentage van de WOZ-waarde dat wordt gebruikt voor de berekening van de huurprijs is ongeveer 40%. Dit percentage kan echter variëren, afhankelijk van de locatie en de kwaliteit van het pand.
9 maanden geleden