Als er een Porsche voor je deur staat in plaats van een Lada.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar serieus, dat weet je pas achteraf. Soms lijken beleggingen een zekerheidje, twee keer knipperen met je ogen en je geld is weg. Een goede belegging is in mijn ogen als je een hoger rendement haalt, dan dat je je geld op een spaarrekening zet. Dan mag je jezelf wat mij betreft een goede belegger noemen. Zeker in deze tijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, als je flink wat geld hebt verdiend ! Je kan het haast nooit van tevoren weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede belegging moet:
* meer geld opbrengen dan een spaarrekening;
* op het moment dat jij dat wil;
* met het soort bedrijven dat jij wil (geen kinderarbeid, etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals hiervoor al is aangegeven, dat blijkt pas als je de "belegging" weer verkocht hebt. Heel gevaarlijk.....
Het hangt er natuurlijk in hoge maten van af, wat voor belegging, aandelen is zeer riskant (heb ik zelf gigantisch op verloren, de laatste 2 jaar) kijk maar eens naar de pensioenfondsen. Daarintegen zijn staatsobligaties redelijk veilig, maar deze brengen daarom minder op. Banken met spaartegoeden zijn ook niet meer zo betrouwbaar, dat heeft de recentelijke geschiedenis ook wel aangetoond. Naar wat ik hoor, is goud een redelijk goede belegging, heb ik echter geen ervaring mee.
In alle gevallen, laat je goed voorlichten door meerdere verschillende betrouwbare personen, ga niet over één nacht ijs en bezint eer ge begint.

Toegevoegd na 5 minuten:
Beleggen, doe als je echt geld over hebt, nooit maar dan ook nooit beleggen uit reserves of er een lening voor afsluiten, dit is het domste wat je kunt doen en loopt altijd verkeerd af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van wat jij er van verwacht. Er zijn beleggingen op korte termijn mogelijk maar ook op lange termijn. Daarnaast is van belang hoeveel, hoog is je verwachting van je belegging. Risico volle beleggingen geven een hogere opbrengst dan een degelijke investering, maar daar staat ook tegen over dat het verlies (risico) ook veel groter kan zijn en beide andere is dat veel minder. Dus het is van belang dat je weet wat je wil hoeveel risico je wil lopen en wanneer wil je cashen. Maar na het cashen is het pas bekend of het een goede belegging is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest voor de hand liggende antwoord is natuurlijk: Dat weet je pas achteraf! Maar dat is te makkelijk.

Het is helemaal afhankelijk van je persoonlijke situatie. Waar wil je in beleggen? Hoeveel risico wil/kun je lopen? Heb je nog meer geld dat beschikbaar is? Hoelang kan je het geld missen? Wat is het doel van de belegging?

Op die vragen moet je voor jezelf antwoord geven, dan kan je bepalen of de belegging goed is. Wanneer je bijvoorbeeld maar kort je geld kunt missen dan moet je geen risicovolle belegging kiezen. Maar wanneer je het geld heel lang kunt beleggen dan mag je best wat meer risico lopen omdat je dan de dalingen wat makkelijker kunt opvangen.

Bepaal dus je doel en je beleggingsprofiel dan kan je zelf bepalen of het een goede belegging is ja of nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk weet je dit pas wanneer je je aandelen (of obligaties of opties enz) verkocht hebt. Pas daarna weet je of je winst hebt gemaakt.
Eigenlijk weet je het pas later, want als je aandelen nádat je je stukken verkocht hebt, veel harder gaan stijgen, heb je de stukken toch weer te snel verkocht. IN principe heb je het dan nog te snel verkocht........
Beetje weinig concreet antwoord, maar daar komt het op neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn geen goede beleggingen. Beleggingen onderscheiden zich door meer of minder risicodragend. Beleggen is een beetje een kansspel (nee, niet zo erg als het kopen van een staatslot).