Wanneer je goud koopt als belegging , moet dat dan in de kluis of kan dat ook virtueel bij een bank , zonder het goud te zien.?

Bijvoorbeeld alleen een akte waarin staat dat het goud belegd is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.9K

Het beste antwoord

Een makkelijke manier om goed te kopen als belegging, is aandelen te kopen van een bedrijf dat veel goud bezit.

Een voorbeeld is Central Fund of Canada (zie Bron hieronder). Dat bedrijf heeft als enige doel: goud en zilver bezitten. Als jij een aandeel van dat bedrijf koopt, dan zal je aandeel meer waard worden als goud en zilver meer waard worden. Omgekeerd zal jouw aandeel in waarde dalen wanneer goud en zilver minder waard worden.

De meeste banken bieden mogelijkheden om zelf aandelen te kopen op de beurs - informeer bij je eigen bank hoe dat werkt. Alternatief is het openen van een speciale aandelenrekening bij een specialist zoals Alex, Binck of Lynx.

Je koopt aandelen in Central Fund of Canada via de Amerikaanse beurs (dat kan gewoon via je eigen bank). Het symbool is CEF.

Onderstaand plaatje geeft het koersverloop van CEF gedurende de afgelopen twee jaar (van half november 2009 tot nu). De blauwe lijn is van CEF, de rode van het beursgemiddelde (S&P).

Behalve Central Fund of Canada zijn er meer bedrijven die een vergelijkbaar doel dienen.

Daarnaast zou je kunnen investeren in gouddelvers (goudexploitatie) en goudzoekers (goudexploratie). De waarde van dergelijke bedrijven is sterk afhankelijk van de goudprijs - maar natuurlijk ook van andere factoren.

Toegevoegd na 1 minuut:

Oh ja, terugkomend op je vraag: als je dergelijke aandelen koopt (dus Central Fund of Canada, een vergelijkbaar bedrijf, een goudzoeker of een gouddelver), is alles voor jou virtueel. Je zult het goud zelf niet te zien krijgen.

Toegevoegd na 1 dag:

Correctie: in de eerste zin staat "om goed te kopen". Dat had moeten zijn: "om goud te kopen".
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je koopt goud bij een bank meestal open je dan een goudrekening. Dus je ziet het niet. Je kan ook in de handel goud kopen dan heb je het in je handen en dan zou ik het als het veel is in een kluis leggen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een goudrekening: Is het belegde goud dan nog (onbeperkt) veilig wanneer de bank in financiële problemen komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo zou het moeten zijn: er ligt tenslotte een berg(je) goud op jouw naam in de kluis.
Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen jaren (mijn pensioen bijkt ook niet van mij te zijn) zou ik er alleen op vertrouwen als het goud in mijn eigen kluis ligt!
Ik zou er zelfs niet op vertrouwen dat het goud dat je in bezit hebt ook echt bestaat: het zou best een partijtje ongewonnen erts in een goudmijn kunnen zijn :(
ronron1212
12 jaar geleden
AdrieK dat slaat nergens op
Je kan bij practisch elke bank online in goud beleggen. Een kluis heb je niet nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er vertrouwen in hebt dat dat goud daadwerkelijk bestaat zou je dat kunnen doen.
De banken hebben bewezen dat ze er geen enkel probleem mee hebben ons dingen te verkopen die helemaal niet bestaan, of geen enkele waarde blijken te hebben.
Ga dus maar niet 'voor de zekerheid' in goud, behalve als je het in handen krijgt.
Je kunt er zelf voor kiezen om dat virtueel of fysiek te doen. Voordeel van fysiek is dat je het zelf in de hand hebt en zelf kunt bepalen om iets op te slaan in een kluis of thuis te bewaren.
Virtueel is wel goedkoper, alleen dat is meer speculatief om te profiteren van koerswinsten waar fysiek bezit vooral als koopkrachtbescherming populair is.
Fysiek goud als belegging is dus meer preventief en dan wil je niet afhankelijk zijn van een bank.
Virtueel goud is meer geschikt als speculatie, om te profiteren van koersstijgingen.
Fysiek goud kopen kan via www.thesilvermountain.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Zijn er nog banken die kluisjes verhuren? Mijn indruk is dat die er bijna niet meer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die banken zijn er inderdaad bijna niet meer. De ABN Amro bijv. heeft haar kasfunctie per 1 januari 2011 stopgezet en bij veel andere banken is de waarde die je mag opslaan beperkt tot minder dan EUR 5.000 (100 gram goud ongeveer)
Een alternatief kan www.amsterdamsafe.nl zijn, daar kan ook goud en zilver in kluizen worden opgeslagen in Marechaussee gebied op Schiphol.
Je kunt kiezen voor trackers (virtueel). Het nadeel is dat je het goud dan niet zelf in beheer hebt. In de huidige economische instabiele situatie zou ik dit wel willen. Als bron heb ik een artikel toegevoegd met redenen om voor fysiek edelmetaal te kiezen, in eigen beheer.
Via http://www.zilvergoudwinkel.nl kun je veilig fysiek goud kopen en thuis in eigen beheer krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook een rekening openen bij een forex broker en op die manier in goud beleggen. Lynx heeft een ludieke actie, waarbij ze in de maand november echte gouden en zilveren munten en/of baren weggeven als je een effectenrekening bij ze opent, zie http://www.forexpros.nl/brokers/lynx/promotions/goud--en-zilverkoorts-bij-lynnx!-1374