Klopt het dat een Turks Fruit Deposito vrijwel gegarandeerd verlies geeft?

De Garantibank biedt het zogenaamde Turks Fruit Deposito aan:
http://www.garantibank.nl/sparen/turks-fruit-deposito
Je geld wordt daarin uitgezet in Turkse lira's tegen een gegarandeerd rendement van 5,6%.

5,6% klinkt goed. Zelfs als je de wisselkosten (0,2% heen en 0,2% terug) meerekent, houd je nog altijd een respectabel rendement van 5,2% over.

Ik zie echter dat de inflatie in Turkije rond de 8% schommelt.

Dat zou betekenen dat dit Deposito op dit moment een *negatief* rendement heeft.

Klopt mijn redenatie? Zo ja, waarom biedt de bank dit product aan op de Nederlandse markt?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Beleggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg daar een IJslands gevoel bij.
escape
13 jaar geleden
Je moet inflatie (het consumentenprijsniveau) niet verwarren met het koersniveau van de Lira.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh ja, da's een goeie!

Het beste antwoord

Zoals eerder gesteld, het ligt niet zozeer aan de inflatie maar aan het wisselkoers risico.

Een kleine berekening, zie plaatje.
Als de koers stijgt, maak je verlies. Daalt de koers maak je winst.

Ik heb geen correcte forward koers gevonden TRY/EUR op 31/12 ... dus heb ik maar gesimuleerd.

Als ik kijk naar de trend (zie bron) dan ligt het voor de hand dat de koers stijgt en dus dat je verlies maakt.

Toegevoegd na 47 seconden:
Op hun site staat ook een rekenvoorbeeldje ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat er altijd wel s*kkels te vinden zijn die dit niet zo doordenken als jij, die zien 5,6% en hoppa, ze gaan ervoor.

Niet voor niets zijn er in Nederland en Groot-Brittannie zoveel mensen de boot in gegaan met IceSave.
Toen ik destijds de enthousiaste verhalen over de IJslandse bank hoorde, ben ik eens gaan googelen en stuitte op een artikel uit het financieel dagblad, waarin ze uitlegden dat de IJslandse bank eigenlijk al failliet was, maar alleen nog kon bestaan door al het geld dat ze binnenkregen van spaarders... Dat was voor mij genoeg om mijn geld toch maar op mijn eigen rekening te laten staan.
Pas een maand of drie later barstte de echte bom.

Idem voor deze spaarvorm: er zullen genoeg lichtgelovigen zijn (hopelijk minder dan rond de IJslandse affaire) die hier toch nog instinken.

Even nog gegoogled: ze vallen onder het garantierecht van DNB, dus je zult nooit al je spaarcentjes kwijtraken als je er minder dan 20.000 op hebt geparkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, één vraag vergeten: Ja, mijns inziens klopt jouw redenatie!
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Het DGS (depositogarantiestelsel) gaat nog tot 100 k€, dus ruim meer dan de oude 20 k€. Als de Garantibank failliet gaat, zul je je centjes wel terugkrijgen onder het DGS - maar zolang de bank *niet* failliet gaat, is het verwachte resultaat van het afsluiten van zo'n Turks Fruit Deposito dus feitelijk dat je flink verlies zult lijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, sorry, 100 k, was het even vergeten.
Iedere bank kan lenen bij de centrale bank tegen 2.5 %.
Dus iedere bank die jou meer geeft is een dief van zichzelf of er zit op de een of andere manier een reuze adder onder het gras. Meer dan 2 % kan dus niet worden gegeven.

B.t.w. per 31 december 2010 gaat de garantieregeling weer terug naar EUR 20K. Het was een tijdelijke maatregel om de spaardersmarkt gerust te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar haal jij vandaan dat de garantie er weer af gaat? Heb je 'n bron of is dat wat je verwacht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, vertelde mijn bank account manager. Ik ben in de inmiddels rentenier fase. Dan is je saldo iets hoger en kun je beter met dat soort mensen praten.