Is beleggen in goud of gouden munten verstandig?

-Wat zijn de risico's?
-Hoe groot zijn de risico's?
-Waar verkoop ik het goud?

Toegevoegd na 12 uur:
Als je bijvoorbeeld kijkt op http://www.amsterdamgold.nl/ dan zie je dat een goudbaar van 100 gram ongeveer 3500 kost. En de website koopt goud ook meteen in, en dat levert je 3326 op. Als de koers van goud doorzet zoals hij dit gemiddeld over de laatste jaren deed, dan heb je het bedrag in 5 jaar verdubbeld. Natuurlijk is er geen zekerheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1.5K

Antwoorden (5)

Goud staat heel hoog, naa een periode van sterke stijgen. Hoewel de verwachting wel is dat de prijs nog verder zal stijgen, is er natuurlijk geen zekerheid te geven dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Dus het risico is dat je -tijdelijk- een deel van de waarde kwijt bent. Voordeel is dat het altijd waardevol zal blijven EN het steeds schaarser wordt.

Verkopen kan bij juweliers ed. of bij speciale goudhandelaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gouden munten zijn een slecht idee, want inkopers van goud betalen de helft tot een derde van de verkoopprijs. Dat moet je dus een enorme waardestijging hebben om winst te boeken.
Beleggen in goud via een beleggingsfonds kan heel goed zijn maar ook heel slecht. Met andere woorden het heeft een heel hoog risicoprofiel.
Als je nog zwaarder wilt "gokken" op goud kan je goudopties kopen waarmee je belegt in de waardestijging (of waardedaling al naar gelang je verwachting).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de koersen sterk kunnen stijgen en dalen. Hoog risico houdt in dat je veel kunt verdienen maar ook veel verliezen. Staatsobligaties hebben een zeer laag risicoprofiel bijvoorbeeld.
zilver lijkt mij verstandiger dan goud. ongeveer 70% van het zilver is ''gebruiksgoed'', het wordt gebruikt voor electronica, autos ed.

deze producten zullen de komende jaren niet gaan afnemen waardoor het ernaar uitziet dat het zilver steeds schaarser zal worden. Zou trouwens munten kopen ipv baren.

enige kutte is dat vanaf 1 januari het btw tarief op zilveren munten is verhoogd naar 19%. (wordt gezien als verzamelmunt). Weet iemand of het mogelijk is om dan je zilver in te kopen in het buitenland? en nog belangrijker, heb ik daar voordeel mee???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beleggen is in alle gevallen altijd een risico, hoog of minder hoog. Goud wordt in de meeste gevallen duurder, als effectenbeurzen het z.g. slecht doen. Veel mensen gaan in goud, gedacht vanuit het verre verleden, dat je daar goud voor in nature kon krijgen. Het hebben van iets tastbaars geeft / gaf een veilig gevoel. Tegenwoordig beleg je niet meer in tastbaar goud. Het zijn beleggingsrekeningen, die gedekt behoren te zijn in goud. Of dat zo is, valt moeilijk vast te stellen.
De gouden sieraden brengen altijd veel minder op, dan onbewerkt goud. Het sieraad moet met mensenhanden worden bewerkt, er moeten metalen uit gehaald worden, bijvoorbeeld voor bevestigingen die niet van goud zijn. En mensenwerk is het duurste werk in de westerse wereld.