krijg je geld terug bij een faillesement?

ik heb ergens gelezen dat wanneer een bedrijf failliet zou gaan dat je dan je geld terugkrijgt ter waarde van het intrentistieke waarde van het aandeel, is dit waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Antwoorden (3)

Volkomen onjuist. De aandeelhouder is bij een faillissement degene die het laatst aan de beurt is. Vandaar de naam risicodragend kapitaal.

Toegevoegd na 1 dag:
Bijgesteld (doordenkertje) : Bij een faillissement dus als hoogstwaarschijnlijk de schulden hoger zijn dan de bezittingen is de intrinsieke waarde van de aandelen uiteraard nihil.
Of je dat (nihil dus) wel of niet terug krijgt lijkt me een theoretische, niet zinvolle discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou graag willen weten wat de reden was voor de -. Van mij iig een +.
Stonden achtergestelde leningen ook nog voor de aandeelhouders?
ronron1212
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" Stonden achtergestelde leningen ook nog voor de aandeelhouders?" Goeie vraag. Zij kregen extra hoge rente (zie DSB) en komen voor zover ik weet voor de aandelhouders, dus op een na het laatst aan de beurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
m.b.t. de vraag van sander333 over de min:
Er zijn mensen die koste wat het kost iets willen presteren. Als ze het niet in positieve zin kunnen, dan maar door negatieve uitingen. Daarbij weten ze zelf niet waarom ze een min geven en kunnen ze het niet motiveren.
Beetje zielig?
Nee, helaas, is dat niet zo. Als aandeelhouder kan je eventueel nog wat terug krijgen als er na een faillissement wat overblijft nadat alle andere schuldeisers hun deel hebben gehad. Daarbij komen de aandeelhouders als laatste aan de beurt nadat de belastingen, de bedrijfsvereniging en de andere schuldeisers hun deel hebben gehad. Meestal krijgen deze al niet eens hun deel omdat er geen geld of bezittingen (genoeg) meer waren. Als dat wel zo was geweest had de rechter vermoedelijk ook geen faillissement uitgesproken. Als de gewone aandeel houders na een faillissement nog wat uitgekeerd krijgen dan is dat meer een soort van geluk bij een ongeluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet waar, bij een bv ben je voor 18.600,-- hoofdelijk aansprakelijk, dit bedrag ben je dan ook kwijt bij een faillesement.