Wat gebeurt er met je levenslooprekening als je komt te overlijden?

Op een levenslooprekening leg je geld in die je alleen in de vorm van "tijd" kunt terugkrijgen. Het bedrag wordt dan gebruikt om je salaris door te betalen als je een tijdje niet of in deeltijd gaat werken.

Maar stel nu dat je dood gaat: kunnen je nabestaanden dan wel bij het bedrag komen? Of is het net als bij pensioenen?

Niet dat ik plannen heb om dood te gaan, maar ik vroeg het me toch af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is vast wel bekend bij degene bij wie je de llregeling hebt afgesloten, je werkgever wellicht.

Het beste antwoord

Wat gebeurt er met het tegoed bij overlijden ?
Wat er met het levenslooptegoed gebeurt bij overlijden, hangt af van de afspraken die u hierover heeft gemaakt met de instelling waar u uw levenslooprekening heeft ondergebracht.

Heeft u gekozen voor een spaarrekening, dan mag het tegoed ineens ter beschikking gesteld worden van uw erfgenamen. Er kan dan loonbelasting en de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet worden ingehouden. Vervolgens betalen uw nabestaanden successierecht over het resterende bedrag. Er is dan geen recht op de levensloopkorting, omdat er geen sprake is van de opname van het tegoed voor het financieren van onbetaald verlof.

Heeft u gekozen voor een verzekering of beleggingsproduct, dan kan het zijn dat het overlijdensrisico voor uw rekening komt. Dit betekent waarschijnlijk een hoger rendement tijdens uw leven, maar het betekent ook dat het levenslooptegoed na uw dood vervalt aan de aanbieder van de verzekering of het beleggingsproduct. De nabestaanden krijgen dan niets.

Het is dus belangrijk om goed de voorwaarden door te lezen voor u een keuze maakt voor een aanbieder van een levensloopproduct.