Ik wil een aandelen simulator maken, hoe bereken ik nou aan denkbeeldige gegevens de koers?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
1.5K

Antwoorden (2)

Begin met www.Morningstar.nl, daar vind je onwijs veel gegevens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een simpele simulatie zou je uit kunnen gaan van normaal verdeelde rendementen. Dan kan je een koersverloop krijgen door de volgende formule toe te passen

K(t)=K(t-1)* (1+ sd*X(t)+gem)

Waarbij :
X(t) = een aselecte trekking uit de standaardnormale verdeling
gem = gemiddelde rendement (b.v. 10%p er jaar)
sd = standaarddeviatie van die rendementen (b.v. 25%)

In dit geval krijg je dan een koersverloop op jaarbasis en hou je nog geen rekening met bijvoorbeeld dividend uitkeringen. (En in het echt heb je ook te maken met correlaties met b.v. de rentestand en andere aandelen en eventuele scheefheden in de verdelingen)