Als je aandelen hebt, hoeveel krijg je uiteindelijk dan?? (zie uitleg)

Stel, je krijgt elke maand of kwartaal een brief binnen op hoeveel euro je aandelen je hebt. Stel dat het 5000 euro is. Wanneer ik mijn aandelen wil verkopen en dus het geld wil innen, krijg ik dan ook echt 5000 euro, of gaat er nog belasting of andere zaken van af??

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik kan geloof ik via internet zien hoeveel ik heb en ineenkeer verkopen zegmaar. Maar dan heb ik een aanvullende vraag, hoeveel aandelen moet je hebben als je het aan de belasting moet doorgeven? Ik heb namelijk niets doorgegeven afgelopen jaar, maar het is ook niet super veel of zo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
6.2K

Antwoorden (3)

Er gaat een klein beetje provisie of transactiekosten van af, dus je krijgt bijna dat hele bedrag. Je aandelen zijn bezittingen die in box 3 belast worden, maar als je ze verkoopt, komt het geld op je rekening te staan, en dan valt die waarde ook in box 3. Als je vermogen boven een bepaalde waarde zit dan betaal je daar 1.2% belasting over per jaar.

Toegevoegd na 37 minuten:
Je moet in principe alles opgeven aan de belastingdienst, alle (spaar)tegoeden en beleggingen; belasting betalen hoeft pas als deze bezittingen totaal boven de 20661 euro (2010) uitkomen. Als je daaronder zit, zal het niet zo'n probleem zijn als je het niet hebt opgegeven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe zit het dan met AB (aanmerkelijk belang), dacht dat die in box 2 belast waren? Niet dat je dat snel hebt met beursgenoteerde aandelen...en zeker niet voor 5000 euro.
Als je de brief binnenkrijgt, met de stand van zaken, is dat een momentopname. Je bent dan al te laat om precies tegen de koerswaarde te verkopen. Dat kan in je nadeel zijn, maar natuurlijk ook in je voordeel. Als je 1 of 2 dagen later verkoopt, kan de waarde gestegen zijn of gedaald.

Er is meestal al dividendbelasting ingehouden, en dat verreken je op je belastingaangifte. Ook voor de andere belasting (de vermogensrendementsheffing) is het tijdstip van verkoop niet belangrijk. Ook dat verreken je pas als je aangifte doet. Als je niet al te veel aandelen (en ander spaargeld) hebt, betaal je helemaal geen belasting.

Blijft over de verkoopkosten. Dat kan oplopen tot wel 2%, maar dat ligt ook aan, waar je die aandelen hebt liggen. Zijn het beleggingsfondsen, dan kunnen de verkoopkosten veel minder zijn. Vaak zo'n 0,3% tot 0.5%.
Je kunt er bij je bank precies achter komen, wat de kosten zijn om je aandelen te verkopen. Meestal staat dat op de website van de bank, of beleggingsinstelling.

Toegevoegd na 34 minuten:
N.a.v. de uitbreiding van je vraag:

Als je ruim onder de 20.000 Euro aan aandelen (+ spaargeld) zit, hoef je je nergens druk om te maken.
Is het meer, dan moet je het zelf even controleren.
Ga even naar deze site, en scroll omlaag naar "vrijstellingen".
http://financieel.infonu.nl/sparen/64892-hoge-spaarrente-en-vermogensrendementsheffing-2010-en-2011.html

Daar kun je precies lezen welke vrijstelling voor jou van toepassing is. Het scheelt namelijk nogal wat als je alleen woont, of dat je een vrouw en 5 kinderen hebt ;-)
Zit je boven de vrijstelling, dan is het aan te bevelen maatregelen te nemen. B.v. door contact op te nemen met de belastingdienst. Ze weten daar precies wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet meer dan 2000 euro hahaha :p Dus het zit goed haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi! En als je nou toch aangifte doet, dan kun je de 15% dividendbelasting ook nog terugkrijgen. Maar, zo uit mijn blote hoofd uitgerekend, zal dat niet veel meer zijn dan zo'n 15 Euro. Ligt er een beetje aan wat voor aandelen je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fondsen van de ING zelf. Die 15 euro kan me best gestolen worden haha :p Maar ik doe geen aangifte want dan ben ik te laat, en ik neem het binnenkort toch op haha maar bedankt!
Er gaan in NL bij verkoop wat provisie van af, maar geen belastingen.
Als je aan geld en aandelen in totaal minder dan circa € 22.000 hebt hoef je dat niet aan te geven (zie belastingprogramma), want dat is de vrijstelling voor een alleenstaande.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op verkopen wordt geen dividenbelasting ungehouden.
Wel op dividenduitkeringen. De dividenbelasting krijg je in principe terug na aangifte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Maar vrijstelling voor alleenstaande, wie zegt dat ik alleenstaand ben? Ik ben het wel, maar vind het wel jammer dat je dat zo maar aanneemt. Maar ik zal er op letten. Dankjewel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft zelf die informatie niet.
Als je niet alleenstaand bent is de vrijstelling nog hoger dus mijn antwoord is waar.
Wat is je inhoudelijke bezwaar?