ik heb begrepen dat je de eerste 2 jaar geen belasting hoef te betalen voor je huis die te koop en onbewoond staat. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik denk dat zoals jij het stelt, het niet helemaal juist is.
Je mag voor een onbewoond en onverkocht huis, ook als
je al ergens anders woont, je hypotheek toch blijven aftrekken. En ook is er een regeling omtrent overdrachtsbelasting.

De regels ter stimulering van de woningmarkt zijn nogal
ingewikkeld, en het is nauwelijks mogelijk iets te vinden
in begrijpbaar Nederlands.

Na wat googelen heb ik toch een site gevonden die alle
regels helder op een rij zet. Wellicht staat daar bij,
wat je bedoelt.

-Lager BTW-tarief: voor renovatie en herstel aan woningen ouder dan 2 jaar een verlaagd tarief van 6% voor arbeidsloon. Geldt voor 9 maanden en gaat in op 1 oktober 2010.

-NHG-garantie: de grens ligt ook in 2011 op €350.000, wordt dus verlengd met 1 jaar.

-Dubbele lasten: de periode waarin mensen met dubbele hypotheeklasten voor beide huizen aftrek kunnen krijgen gaat van 2 naar 3 jaar. Deze regeling vervalt in 2012.

-Hypotheekrente-aftrek na verhuur: de periode waarin mensen weer recht hebben op aftrek wordt met 1 jaar verlengd en loopt nu tot eind 2012.

-Overdrachtsbelasting: als in 2011 een woning wordt gekocht en datzelfde jaar wordt doorverkocht, dan is bij de tweede verkoop alleen overdrachtsbelasting verschuldigd over de eventuele winst. De termijn is verlengd van 6 maanden naar 1 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je dat je verhuist bent en je oude woning nog te koop hebt staan?
In dat geval heb je gelijk en hoef je (vanaf 1-1-2011) de eerste 3 jaar geen opgave in box 3 (vermogensbelasting) te doen. Tot 31-12-2010 is die termijn nog 2 jaar.