Wat valt er allemaal onder privéonttrekkingen voor de inkomstenbelasting?

Tijdens het doen van de aangifte inkomstenbelasting ben ik recentelijk een onderdeel vergeten: Privéonttrekkingen.

Echter kom ik er niet helemaal uit, wat er ingevuld dient te worden onder de koppen: 'Privéonttrekkingen in contanten' en 'Privéonttrekkingen in natura en goederen'. Het internet biedt te veel verschillende soorten antwoorden op specifieke vragen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

= Privéonttrekkingen in contanten =

Ik ben starter en heb het eerste jaar bewust een redelijk laag inkomen gehanteerd. Omdat ik gebruik maakte van mijn privérekening, zijn alle uitgaven nogal door elkaar heen gelopen. Naar wat ik van een boekhouder begreep, mocht ik daarom op 31 december 2013 een privéboeking doen om het geheel recht te strijken.

Gaat het bij Privéonttrekkingen in contanten dus om die ene bedrag? Hetgeen ik in het afgelopen jaar als een soort 'salaris' heb verbruikt?

= Privéonttrekkingen in natura en goederen' =

Wat ik begrijp, komt dit neer op zaken die voor privé heb aangeschaft of waarbij ik gedeelde kosten heb toegepast. Bijvoorbeeld mijn telefoonrekeningen. Daar trek ik standaard 25% vanaf voor privégebruik. Dien ik dan al deze privégedeeltes bij elkaar op te tellen (25% x 12 bijvoorbeeld), en dat in te vullen onder dit kopje? Nog andere kosten?

Dank!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
ronron1212
10 jaar geleden
Alles wat je binnen je bedrijf hebt betaald dat eigenlijk prive is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus stel dat je privérekening op €0,00 staat wanneer je je onderneming begint en je eenmanszaak je enige bron van inkomsten is, dan heb je het over alle uitgaven die je beschouwd als uitgaven onder de vorm van een 'salaris'. Naast het werk eten, kleding aanschaffen, maar ook die 25% privégebruik van je maandelijkse telefoon-abonnement? Wat is dan precies het verschil tussen contanten en natura/goederen? Die eerste fysieke stortingen/betalingen en die tweede in de vorm van die gedeelte kosten?
ronron1212
10 jaar geleden
Je kunt ook goederen prive gebruiken die je koopt om te verkopen ook dat is inkomen. Ja ook die 25%
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!

Antwoorden (1)

Prive ontrekking in contanten is al het geld dat je uit je onderneming naar prive "boekt". heb je geen zakelijke rekening (al dan niet fictief) dan is het het makkelijkste om inderdaad de winst, je fictieve salaris als prive ontrekking te zien.

Prive ontrekking in natura en goederen is alles wat je prive doet met bedrijfsgoederen.
bv als je een product maakt en hier ook thuis gebruik van maakt. ik noem maar iets als je groente verbouwd en ook een kilo af en toe mee naar huis neemt.
bv als je inderdaad met een zakelijke telefoon ook prive belt.
De zakelijke aanschaffingen die je hebt gedaan en als je die prive ook gebruikt dan is dit een prive ontrekking.
(de zaken die je voor prive hebt aangeschaft en een gedeelte kosten hebt toegepast dat is in principe een prive storting)