Als je studeert en gewoon een beurs krijgt, maar ook wat bijverdient, kun je dan een laptop aanschaffen en die aftrekken van de belasting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens artikel 6.28 lid 2 van de wet IB is het onmogelijk om studiekosten af te trekken als je een vergoeding krijgt zoals bedoeld in artikel 3.104 c,d of e van de west IB. In dit laatste artikel staat o.a. de studiebeurs genoemd.

Oftewel: als je een studiebeurs krijgt heb je geen recht op aftrek van studiekosten. Helaas kan je de laptop dus niet aftrekken van de belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee waarom zo dat kunnen
ronron1212
13 jaar geleden
Je mag het altijd opvoeren als een bijzondere kost. Het is dan aan de inspektie te beslissen of en hoeveel aftrek je geniet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet waarschijnlijk dat je een laptop kunt aftrekken. Een computer is tegenwoordig een algemeen gebruikelijk goed en dus geen bijzondere kosten. Bovendien is het niet noodzakelijk er een aan te schaffen omdat iedere student op de univesiteit, hogeschool of bibliotheken gebruik kan maken van computers.

Maar ook als je het wel af zou kunnen trekken levert het weinig op. Allereerst is er een drempel en kun je alleen wat daar bovenuit komt aftrekken. Verder betaal je als je weinig verdient ook weinig belasting. Wat je aan de belastingdienst moet betalen in de eerste schijf zijn vooral sociale premies en daar kun je niet van aftrekken. Het belastingtarief in de eerste schijf is maar een paar procent. Zie voor de exacte bedragen www.belastingdienst.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heb ik niet zo lang geleden over gelezen, en ik begreep dat je je studiekosten (collegegeld, boeken, laptop, materiaal etc.) wel af kan trekken van de belasting, indien je GEEN studifinanciering ontvangt. Dus als je beurs krijgt, dan niet helaas:(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat kan:

23.3.3. Kosten van computer en dergelijke

Als u in verband met de studie of opleiding een computer, rekenmachine of dergelijke apparatuur nodig hebt, zijn ook de kosten daarvan aftrekbaar. Ook voor de kosten van een internetabonnement is aftrek mogelijk als dat nodig is voor de studie/opleiding (bijvoorbeeld omdat de lesstof via internet te verkrijgen is) en voorzover het gebruik ook daaraan is toe te rekenen (V-N 2006/52.16).

De kosten van duurdere apparaten moet u meestal wel over meerdere jaren afschrijven. Bovendien moet u er rekening mee houden dat dergelijke apparaten ook voor andere doeleinden dan voor de studie of opleiding worden gebruikt. De Belastingdienst heeft een vuistregel gegeven voor aftrek van de kosten van een pc (V-N 2008/13.6, antwoord 4.9). Die houdt het volgende in:
- de afschrijvingstermijn voor de kosten van genoemde apparatuur beloopt drie jaar en de restwaarde wordt gesteld op 10%;
- bij apparatuur met een aanschafprijs boven € 3 176 moet beoordeeld worden of de kosten nog redelijk zijn.

Begin april 2009 wordt een pc met toebehoren aangeschaft voor € 1 500. Afschrijving per jaar: 1/3 × € 1 350 (€ 1 500 - € 150 restwaarde) = € 450. Als de pc voor 80% wordt gebruikt voor de studie behoort per jaar tot de studiekosten 80% van € 450, ofwel € 360. Voor 2009 is dan als scholingsuitgaven aftrekbaar over negen maanden: 9/12 × € 360 = € 270.

Toegevoegd na 5 minuten:
Studenten die onder de studiefinanciering WSF vallen kunnen niet hun werkelijke studiekosten als scholingsuitgaven opvoeren. In de wet is namelijk geregeld dat voor die studenten de aftrek is genormeerd op bepaalde bedragen volgens de Wet studiefinanciering.
Dus wel aftrekbaar zijn mijn inziens normbedragen.