Hoe kan kan je de kansspelbelasting berekenen?

Hoe weet je hoeveel kansspelbelasting je af moet dragen aan het door jou gewonnen bedrag? Heeft dit alleen betrekking op die 40 procent of dien je met meer zaken rekening te houden?

2 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Alleen prijzen groter dan € 449 worden belast. Als iemand meer dan één prijs wint in één kansspel worden alle gewonnen prijzen samen als één prijs beschouwd. Als een groep deelnemers samen een prijs wint, wordt dat als één prijs beschouwd.

Gewonnen prijzen bij de Staatsloterij zijn belastingvrij. Als je daar een prijs van een miljoen wint, krijg je ook precies een miljoen op je rekening.

Anders is het tarief 30,1% van de brutoprijs, ongeacht de inleg, behalve als die hoger was dan de prijs (dit laatste kan in het geval van een loterijprijs van meer dan € 449 alleen aan de orde zijn als een lot meer dan € 449 kost, wat niet veel voorkomt).
Een Nederlandse organisator houdt dit in en draagt dit af, de winnaar ontvangt de resterende 69,9%.

Een prijs kan echter ook worden uitgekeerd zonder dat hierover al belasting is betaald. De verstrekker van de prijs betaalt dan de belasting. De belastingdienst gaat dan uit van een brutoprijs van 100/69,9 van de nettoprijs (brutering), zodat de belasting 30,1/69,9 (ongeveer 43%) van de nettoprijs bedraagt.
Bij een bruto prijs tussen de € 449 en € 642 is de nettoprijs tussen de € 314 en € 449, dus minder dan bij een prijs van € 449. Loterijen vermijden daarom vaak zulke prijzen.

De prijs hoeft niet aangegeven te worden als inkomen in box 1. Wel zal de prijs, voor zover het geld nog niet is uitgegeven, meetellen in box 3.
Toegevoegd op 10 augustus 2021 14:01: bron
SimonV